Däck i dåligt skick kan försämra ditt fordons prestanda och till och med äventyra din eller dina nära och käras säkerhet. Det är därför rekommenderat att göra en inspektion varje månad för att kontrollera:
- Däckens skick
- Slitageindikatorer
- Skador till följd av stötar eller tecken på ovanligt slitage
- Däcktrycket
När du inspekterar däcket ska du vara extra uppmärksam på däckmönstret och sidoväggarna. Leta efter ovanligt, överdrivet eller ojämnt slitage på däckmönstret, främmande föremål, utbuktningar eller töjningar, tecken på hål, sprickbildning i gummit eller andra skador.
Om däcket har en punktering
Däck är slittåliga och har utformats för att motstå ett visst antal stötar, men ibland kan de få punktering. Vid en punktering ska däcket kontrolleras av en specialist. Endast en specialist kan bekräfta att däckets invändiga kammare inte har skadats och inte går att reparera.
Om gränsen för slitage av däckmönstret har uppnåtts
Alla motorcykeldäck blir slitna med tiden. Man bör alltid vara försiktig så att man inte överskrider den lagstadgade gränsen.
Slitageindikatorerna på däcket är 0,8 mm höga. Denna höjd är densamma för alla däck.
Även om slitageindikatorerna ger information om slitaget är det viktigt att veta att detta är ett riktvärde som inte alltid återspeglar lagstiftningen. Den officiella gränsen kan variera beroende på olika länders lagstiftning. Till exempel är den lagstadgade gränsen i Frankrike 1 mm, medan den i Schweiz är 1,6 mm.
Hur identifierar man indikatorerna för slitage på motorcykeldäcken?
Michelingubben överst på däcken betyder att de har en indikator för mönsterslitage. De liknar små bulor som sitter på längst ned på huvudspåren.