HÅLLBAR DÄCKPRESTANDA 

I decennier har Michelin strävat efter att vidareutveckla och förbättra egenskaperna hos våra däck.

Vi fortsätter i samma anda med våra senaste innovationer - MICHELIN Primacy 4 och MICHELIN CrossClimate.

 VI TAR STÄLLNING FÖR EN HÅLLBAR MOBILITET

På Michelin, utvecklar vi däck med prestanda som håller i längden. « performance Made to Last ». Därför har vi skapat en kampanj som stödjer Europeiska Unionens arbete för att se över de generella säkerhetsföreskrifterna och kommer i samband med detta genomföra en utveckling av däcklagstiftningen.  Målsättningen är att mäta däckens prestanda när de är slitna. 
Se gärna våra videos som förklarar detta mer eller ladda ner vårat manifesto:

Performance made to last - se

Performance made to last - säkerhet se

Performance made to last - miljö se

Performance made to last - budget se

DÄCK BLIR SLITNA, MEN SÄKERHETEN SKA INTE BEHÖVA LIDA FÖR DET.
seatbelt2

seatbelt2

circle2

circle2

MICHELINS ÅTAGANDE 

Vi strävar efter hög däcksäkerhet från första till sista milen(1), tack vare våra senaste innovationer – MICHELIN Primacy 4 och MICHELIN CrossClimate+

ETT HÅLLBART OCH ÖVERTYGANDE VAL FÖR KONSUMENTER
  • Spara tid och pengar genom att byta däck först när de är helt utslitna
  • Minska bränsleförbrukningen tack vare minskat rullmotstånd
  • Minimera miljöpåverkan(2)

CC+ Longevity SE

MICHELIN CrossClimate +:

SÄKERHET FRÅN FÖRSTA TILL SISTA MILEN - DET NORDISKA SOMMARDÄCKET(3)
3PMSF certifiering för säker bromsning och acceleration på snö(4)

Michelin Primacy 4 SE

MICHELIN Primacy 4

SÄKERHET FRÅN FÖRSTA TILL SISTA MILEN (5)
Enastående prestanda vid inbromsning på vått från första till sista milen (6)

VÅRA ÖNSKEMÅL FÖR DÄCKBRANSCHEN

INTRODUCERA OBLIGATORISK TESTNING AV ANVÄNDA DÄCK, UTÖVER NUVARANDE TESTNING AV NYA DÄCK

Byt inte däck innan minimum lagliga mönsterdjup nås:

  • För att undvika onödiga utgifter och säkerställa säkerhet och kvalitet över lång tid
  • För att skydda miljön.

Minsta lagliga mönsterdjup för däck i de flesta länder är 1.6 mm(7), men vissa däcktillverkare rekommenderar däckbyte redan vid 3 mm.

Vi vill motverka planerat åldrande.

our wish

our wish

VÅRT ÅTAGANDE: MINSKAD MILJÖPÅVERKAN

Michelins strategi är att utveckla hållbara mobilitetslösningar genom att begränsa miljöpåverkan från våra produkter och verksamheter.

VI HAR BERÄKNAT ATT OM SAMTLIGA DÄCK I EUROPA SKULLE BRUKAS ÄNDA TILL MINIMUM LAGLIGT MÖNSTERDJUP PÅ 1,6 MM(7)SÅ SKULLE:
tire2

tire2

car1

car1

world1

world1

Nästan

128 MILJONER
däck skulle kunna sparas(2) 

Det vill säga

6.9 MILJARDER euro(8) 

LÄGRE utgifter för bilägare 

Vilket betyder

6,6 MILJONER

ton mindre CO2 (2) 

LEGAL MENTIONS

(1) Första och sista milen (sista milen motsvarar 2 mm mönsterdjup), på MICHELIN PRIMACY 4, MICHELIN CrossClimate+, MICHELIN CrossClimate SUV ligger över miniminivån för våtgrepp enligt den europeiska föreskriften R117
(2) Reducering av antal däck med 128 miljoner inom Europa på grund av tidigt däckbyte och 9 miljoner ton CO2-utsläpp. Teknisk rapport från 09/27/2016 med titeln ”Raw material, fuel consumption and CO2 emissions related to early removal of passenger car tyres”.
Beräkningarna utfördes i Ladoux (teknologiskt center i Clermont-ferrand i Frankrike).
(3) Vid första och sista milen (sista milen motsvarar 2 mm mönsterdjup), på dimension 205/55 R16 91H, ligger MICHELIN CrossClimate+ över gränsvärdet i den Europeiska förordningen R117 gällande grepp på vått underlag vid test mot vinter- och sommardäck.
(4) 3PMSF = Three Peak Mountain Snow Flake. Certifiering gällande egenskaper på snö (bromsning och acceleration). MICHELIN CrossClimate+ är inte ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning.
(5) Första och sista milen (sista = 2 mm mönsterdjup), på dimension 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4, is above the R117 European regulation wet grip threshold.
(6) Test av inbromsning på vått väglag från 80 till 20 km/tim, utfört mellan juni och juli 2017 av TÜV SÜD product service, på uppdrag av Michelin, med dimension 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Jämförelse mellan MICHELIN PRIMACY 4 och BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO ;  CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5 ; DUNLOP BLURESPONSE ;  GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE ; PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.
(7) Förutsätter jämnt däckslitage och efterlevnad av däck- och fordonstillverkares rekommendationer. Rådfråga en specialist om du har frågor.
Rådets direktiv 89/459/EEG
(8) Data från rapporten med titeln ”Pas de fatalité à l’obsolescence programmée” från Ernst & Young (maj 2017).
*Med förbehåll för normalt slitage av dina däck samt att däck- och biltillverkarens rekommendationer efterlevs. Är du tveksam, kontakta en specialist.

Behöver du mer hjälp?