För att säkerställa en hög kvalitet på service och tjänster har Michelin tagit fram Quality Dealer programmet. Utmärkelsen ”Michelin Quality Dealer” ges till de däckspecialister som uppfyller höga krav på kompetens, kundvård och arbetsmiljö.
Syftet med Michelins kvalitetsprogram är att förbättra konsumenternas helhetsupplevelse av verkstadsbesöket och personalens arbetsmiljö. Det innebär att konsumenten ska mötas av professionell och kompetent personal med rätt utrustning för att utföra däckrelaterade tjänster. Det ska också vara tydliga priser på produkter och tjänster – vilket också innebär att kunden tydligt ska veta vad som ingår i priset.
För personalen på dessa verkstäder innebär kvalitetsstämpeln att arbetssätt och processer för intern personalvård formaliseras, likaså att deras arbete gentemot kund följer tydliga riktlinjer för att garantera kvalitet och säkerhet. Personalen ska också fortlöpande genomgå utbildning i däckteknik, kundbemötande och andra lämpliga ämnen för att de ska upprätthålla den höga professionella nivån.
Michelin och Quality Dealerns kvalitetsarbete bidrar till en jämn, hög kvalitet, där Michelin har fastställt kriterierna för Quality Dealers. Tack vare Quality Dealer programmet bidrar verkstäderna och Michelin till att höja hela branschens status och se till att kvaliteten på våra produkter når konsumenterna. Ett felaktigt monterat eller balanserat däck ger inte fordonet rätt prestanda och rätt säkerhet.