Michelins ”2 i 1”-teknologi belönas med SIMAs guldmedalj

Michelins lantbruksenhet har belönats med den prestigefyllda guldmedaljen SIMA Innovation för sina “2 däck i 1”.

Utmaningen att odla på ett hållbart sätt till rimliga priser gör att dagens jordbrukare går över till allt större maskiner som måste kunna fungera både på fälten och på vägen. Den patenterade lösning som Michelins 6 700 personer starka team inom R&D, forskning och utveckling, tagit fram är ett “2 i 1”-däck som ändrar form och däckavtryck beroende på däcktryck och användning. Det har ett 20 procent större däckavtryck på fälten[1].

Eftersom det arbetar med mycket lågt däcktryck ökar kontaktytan för att minska jordpackningen samtidigt som dragkraften ökar. Vid högre däcktryck förändras däcket så att bara den centrala delen kommer i kontakt med vägen, vilket ger en mjukare, vibrationsfri gång, sparar bränsle och ökar säkerheten. Goda nyheter och skönare för jordbrukaren!

Emmanuel Ladent, direktör för Michelins lantbruksverksamhet tog emot 2017 års Innovationsmedalj i guld på Michelin-gruppens vägnar på SIMAs förhandsvisning i Paris idag.

- Det är ett privilegium att på Michelins hårt arbetande och hängivna teams vägnar få ta emot guldmedaljen SIMA Innovation, sade Emmanuel Ladent.

- “2 i 1”-däcket förändrar verkligen spelplanen och är det senaste i raden innovativa nya teknologier som Michelin introducerat på marknaden, till exempel Ultraflex-teknologin och det uppkopplade däcket, “Connected tire” och vi ser fram emot den första presentationen av det här “2 i 1”-däcket på SIMA i mars 2017.

Läs mer om SIMA 2017: https://en.simaonline.com/

[1] Resultat av interna jämförelsetester hos Michelin (december 2014 och november 2015) mellan ett Michelin “2 i 1”-däck i dimensionen VF 710/70 R 42 och ett Michelin AxioBib IF 710/70 R 42 to 0.8b och 5.6t.

June2015-Michelin-Bourget-ENG

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES AGRICOLES-AG PREVIEW-SIMA-2017 PHOTOS AGRI-EVO-020 2

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES AGRICOLES-AG PREVIEW-SIMA-2017 PHOTOS OMG3334

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES AGRICOLES-AG PREVIEW-SIMA-2017 PHOTOS Logo OR SIMA GB