Sverige

Allmänna Villkor

ALLMÄNNA VILLKOR för leverans av produkter från Michelin Nordic AB (MNAB) till kund (Kunden)

1. Inledning: Dessa Allmänna Villkor, som MNAB har gjort tillgängliga för Kunder i någon form bl.a. www.michelin.se/allmannavillkor/ gäller för samtliga beställningar från Kund. Villkoren gäller till dess ändrade villkor görs tillgängligt av MNAB. MNAB och Kund äger dock rätt att träffa särskilt skriftlig överenskommelse om avvikelser från gällande villkor.

2. Priser, bonus, rabatter: order av produkter skall anses ha skett till de priser och villkor som bestämts av MNAB och är gällande vid leveransdatumet. MNAB skall ha rätt att, utan att meddela Kunden, ändra gällande priser och villkor.  Alla priser är angivna exklusive moms, miljöavgifter och tullavgifter. MNAB förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för icke elektroniska beställningar ( telefon) eller för ej elektroniska fakturor (pappersfakturor).

3. Leverans: MNAB skall ansvara för transporten till Kundens angivna leveransadress. MNAB förbehåller sig rätten att ta betalt för en leveransavgift från Kunden för beställningar av mindre värde. MNAB skall göra skäliga ansträngningar för att leverera produkterna i enlighet med önskade leveranstider, men MNAB är inte ansvarig gentemot Kunden om leverans inte sker inom önskade leveranstider.

4. Betalningsvillkor: om inte annat överenskommits, skall betalning vara MNAB tillhanda inom trettio (30) dagar från fakturadatum.
Varken en växel, betalningsförbindelse, skuldsedel eller annan utfästelse att betala skall anses utgöra fullgjord betalning. Erlägger inte Kunden betalning i tid, äger MNAB rätt att kräva Kunden på dröjsmålsränta från förfallodagen till dess full betalning sker. För närvarande utgår ränta med två (2) procent per månad. Kund som inte reklamerar till MNAB anses ha accepterat dessa betalningsvillkor.

5. Äganderättsförbehåll: I den utsträckning sådant förbehåll är giltigt i enlighet med tillämplig lag, skall MNAB ha äganderätt till de levererade produkterna till dess Kunden i sin helhet fullgjort sitt betalningsåtagande i enlighet med avtal och gällande Allmänna Leveransvillkor.

6. Fel i produkten – reklamationsskyldighet - ersättning: Vid Kundens mottagande av produkterna skall Kunden kontrollera huruvida leverans skett i enlighet med packnings- och leveranssedel samt kontrollera huruvida det föreligger materialfel, tillverkningsfel, fel i gods, fel i emballage och/eller fel kvantitet har levererats. Felaktiga produkter som byts ut tillhör MNAB och skall överlämnas till MNAB om inget annat meddelas.  Påtalar Kunden inte fel inom den tid som anges och enligt vad som nedan föreskrivs, skall MNAB vara fri från ansvar.

6.1 Fel som uppkommit under transporten s.k transportskada.
Kunden har skylighet att, vid leverans, utan dröjsmål dock senast inom 7 dagar, inspektera levererade produkter och reklamera omgående, för synliga och dolda fel som kan antas uppkommit under transporten s.k transportskada. För att ersättning skall utgå måste reklamationen skickas  dels till Transportföretaget (anteckning på fraktsedel) dels till MNAB.  Ingen ersättning utgår för reklamationer som skickats efter 7 dagar.

6.2 Fel i produkter som förelegat före leverans till Kunden:
MNAB skall endast ansvara för avhjälpande av fel i produkter, som förelåg före leverans till Kunden, d.v.s. tillverkningsfel eller materialfel. MNAB åtar sig att byta ut de felaktiga produkterna mot felfria produkter, om inte MNAB anser, efter undersökning i varje enskilt fall och bedömning av fel i produkten, att Kunden skall betala för de nya, felfria produkterna. Krav i anledning av dessa fel skall framställas direkt och snarast till MNAB efter det att Kunden mottagit produkterna och i vart fall anmälas skriftligen till MNAB senast två (2) veckor efter leverans.

6.3 Fel i produkter som uppkommit efter leverans till Kunden:
MNAB:s ansvar omfattar inte fel, vilka uppstått på grund av omständigheter som uppkom efter det att risken för produkterna övergått till Kunden. MNAB:s ansvar omfattar t.ex. inte fel som orsakats av felaktig förvaring eller inkorrekt hantering av Kunden. Vidare, skall MNAB inte ansvara för fel som uppkommer till följd av onormal användning av MNAB:s produkter. Kunden åtar sig att följa de villkor som uppställs av MNAB, särskilt avseende förvaring, montering, pumpning, tryck och användning. Kunden är skyldig att i sin tur informera användare och sina kunder om de villkor som uppställs av MNAB. Det är förbjudet att ändra och/eller förvanska hela eller del av kännetecken och/eller nummer anbringade på MNAB:s produkter eller sälja sådana utan MNAB:s godkännande.

6.4 Ekonomisk skada: MNAB skall inte vara ansvarigt för att kompensera Kunden för produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk eller indirekt skada.

6.5 Retur av nya däck: MNAB accepterar endast retur av nya däck för däck som köpts upp till högst 12 månader före tidpunkten för returen.
För det fall returen godkänns av MNAB, skall Kunden presentera den ursprungliga fakturan eller följesedeln som dokumentation för köpet innan en kreditnota utställs.


7.    MNAB:s rekommenderade anvisningar: MNAB:s rekommenderade anvisningar för förvaring, val av däck, montering, pumpning, tryck, däckanvändning och dess gränser, däckövervakning, reparationer eller liknande ingrepp, och däckunderhåll, som anges av MNAB, skall respekteras och följas av Kunden som i sin tur är förpliktigade att informera slutanvändarna om dessa anvisningar.

8.    Reparationer: Kunden skall utbilda sina anställda som är delaktiga i att placera MNAB:s produkter hos slutanvändarna och förhindra att reparationer (däckpunktering, fälgsvetsning) sker utan att däcket först demonteras. Kunden förbinder sig att konsultera MNAB:s tekniska dokumentation eller en av MNAB:s tekniker, eller, slutligen, MNAB:s hemsida www.michelin.se.

 

9. Befrielsegrunder: Parterna är befriade från ansvar under den tid och i den utsträckning som fullgörelse av åtagande i enlighet med dessa villkor hindras på grund av omständigheter utanför sådan parts kontroll eller omständigheter som sådan part inte rimligen kunnat råda över, såsom men inte begränsat till krig, terrorism, tumult, strejk, lockout, arbetsmarknadskonflikt, allmän knapphet på transporter, brand, översvämning, torka, extrema väderförhållanden, uppfyllelse av lag eller föreskrift, regel, förordning, anvisning eller andra omständigheter som parterna inte rimligen kunnat råda över (”Force Majeure”). Detta gäller under förutsättning att sådan part inte rimligen kunde ha förväntats räkna med hindret och dess påverkan på parts åtaganden enligt dessa villkor och att part inte rimligen hade kunnat undvika hindret och dess följder.

Part som önskar åberopa Force Majeure i enlighet med dessa villkor skall omedelbart underrätta den andra parten när sådant hinder uppkommer och när det upphör. Underlåter part detta kan Force Majeure händelse inte åberopas som befrielsegrund. Båda parter skall vidta alla rimliga åtgärder för att förhindra och mildra följderna av en bristande fullgörelse av dessa villkor, som har orsakats av Force Majeure

10. Kopierade och förfalskade produkter: Michelin gör stora investeringar i forskning och utveckling för att säkerställa att dess däck har höga prestanda. Michelin är medvetet om att en del företag försöker kopiera Michelins däck eller utge sina produkter för att vara Michelin-däck. Rättsprocesser kommer att inledas mot alla juridiska och fysiska personer som kopierar Michelin-däck eller gör intrång i Michelins immateriella rättigheter.

11. Typgodkännanden: Däck för den europeiska marknaden måste uppfylla specifika legala krav. Därför är godkända däck märkta med "E2". Michelin åtar sig inget ansvar för däck utan E2-märkning som säljs, distribueras eller används i Europa. Michelin lämnar inga garantier för sådana däcks prestanda.

12. Militär användning: Michelin förbehåller sig rätten att inte sälja produkter som har potentiell militär användning, till återförsäljare som är etablerade i eller som sannolikt kan komma att distribuera sådana produkter till slutkunder/underåterförsäljare i länder under militärt embargo infört av FN, Europeiska Rådet eller Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE).
I de fall Michelin har stark misstanke om en hög risk att produkterna kommer att säljas i länder under militärt embargo, förbehåller Michelin sig rätten att
-    begära en identifikationsmärkning på slutkund eller att få del av en faktura från återförsäljaren till slutkund för att säkerställa att de ovannämnda produkterna är sålda till lämplig destination,
-    inte sälja de ovannämnda produkterna.
Förteckning över produkter med potentiell militär användning och länder under militärt embargo är tillgänglig på begäran hos din vanliga kontaktperson på Michelin.

13. Ändring av Allmänna villkor: MNAB skall ha rätt att, när som helst och utan varsel, ändra gällande allmänna villkor. Ändrade villkor gäller så snart de är tillgängliga för Kunderna, oavsett kommunikationssättet. Gällande Allmänna Villkor finns på websida www.michelin.se/allmannavillkor, eller tillhandahålls vid förfrågan elektroniskt eller i pappersform av kundtjänsten:

Michelin Nordic AB
Kundtjänst
Box 47175
SE-100 74 Stockholm

e-post: order@se.michelin.com

Tel 08-709 07 00

14. Lösning av tvistemål: Tvist i anledning av dessa villkor skall lösas av Stockholms tingsrätt som första instans, med tillämpning av svensk materiell rätt.

Giltigt från 2014-12-01