Michelin CrossClimate, är det ett vinterdäck?

cc

cc

De svenska myndigheterna har ändrat definitionen av vad som är ett vinterdäck. Tidigare var ett vinterdäck ”ett däck märkt m+s och särskilt framtaget för vinterkörning”. Detta har nu skärpts och ett vinterdäck är ett däck märkt med snöflinge-/alptoppsymbolen (3pmsf). Det krävs således numera att däcket klarar ett snötest för att få betecknas som vinterdäck. 
 
Detta innebär att alla däck som bär 3pmsf-symbolen uppfyller kravet som vinterdäck, inklusive Michelin CrossClimate. 

Är då Michelin CrossClimate (inklusive Michelin CrossClimate SUV eller Michelin Agilis CrossClimate) ett verkligt vinteralternativ för svenska bilister? 

Däckbranschens basrekommendation för svenska bilister är att använda nordiska vinterdäck, dubbade eller dubbfria. Orsaken till detta är att det svenska vägnätet till mycket stor del består av småvägar som ofta är täckta med is och packad snö. Nordiska vinterdäck är utformade för dessa underlag. Michelins nordiska vinterdäck Michelin X-ICE, X-ICE North, Latitude X-ICE och Latitude X-ICE North uppfyller dessa krav. 

Europeiska vinterdäck kan vara ett alternativ för den som kör på våta, torra och ibland snötäckta vägar. För bilister i södra och västra Sverige som bara kör i stan och på de större vägarna kan det vara ett bra alternativ. Följande produktserier i Michelins sortiment faller under denna kategori av Europeiska vinterdäck: Michelin Alpin, Michelin Latitude Alpin och Michelin Pilot Alpin. 

Går man sedan till sommardäck med vinteregenskaper och helårsdäck så är det en produkt för den som bara tillfälligtvis råkar ut för vinterväder, och då företrädesvis i form av snö. De är inte designade för nordisk vinter och rekommenderas därför inte som vinterdäck av däckbranschen. 

Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland. 

Så svaret på rubriken är: Nej, men det är lagligt! 
 
 

Behöver du mer hjälp?