manufacturing

Däcktillverkare och återvinning

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Däck: fyra gummiringar som kan ta dig tusentals mil, bära tunga laster och köra på steniga, våta, snöiga eller isiga vägar. Hur tillverkas däck? Hur passar däckåtervinning in i vårt tillverkningssystem? Hitta svaren i den här artikeln.

Däcktillverkning

Däcktillverkning
Från råvaror till däck

För att tillverka våra däck börjar vi med mer än 200 råvaror, och är noga med att använda allt mer hållbara material.

Från råvarorna, är det första steget att göra material som har mycket specifika mekaniska och kemiska egenskaper. Det är dessa egenskaper som gör att vi kan nå bra prestanda. I synnerhet: bra grepp, bra styrka och bra hållbarhet.

Från dessa material utvecklar vi den komposita produkten utifrån två mål:

1 - Att minska mängden använt material
Därför att ju mindre material vi använder, ju mer begränsar vi däckets påverkan under hela dess livscykel.

2 - Uppnå maximal prestanda
År däckkonstruktion går ut på att sätta samman materialen på ett så finurligt sätt som möjligt för att deras egenskaper ska ge bästa möjliga prestanda.

Optimera miljöavtryck och arbetsförhållanden

Samtidigt som vårt produktionssystem är resultatinriktat, har det organiserats för att:

●    Optimera miljöpåverkan 
Vår ambition är att uppnå koldioxidneutralitet över hela produktionen till 2050. Vi har gjort stora framsteg sedan 2010. Vårt mål för 2030 har godkänts av SBTi (Science-based targets) som ambitiöst och i överensstämmelse med målen i Parisavtalet, och har sedan dess blivit ännu mer ambitiöst.

●    Optimera arbetsförhållandena för att uppnå en bra arbetslivskvalitet för medarbetarna hos MICHELIN.
 

En produkt med exakt samma prestanda i alla länder

Vår tillverkningsprocess gör att vi kan reproducera produkterna helt identiskt i internationell skala. Michelins däck har alltså samma prestandanivå oavsett om det har tillverkats i USA, Kina eller Europa.

Däcktillverkningen steg för steg

1- Förståelse genom forskning
Vi studerar folks däckanvändning och körvanor för att se till att våra däck möter allas behov.

2- Utveckla och blanda material
Det finns mer än 200 beståndsdelar i ett däck. De spelar en avgörande roll för säkerheten, bränslesnålheten, prestandan och miljövänligheten. Deras proportioner varierar beroende på vilken typ av däck som ska tillverkas.

Komponenterna delas in i fem grupper:
●    Naturligt gummi:
huvudkomponenten i slitbanans lager
●    Syntetiskt gummi: ingår i slitbanan i däck till bilar, skåpbilar och terrängbilar. Det pågår forskning för att utveckla syntetiskt gummi (som är av avgörande betydelse för att nå prestandamålet) för att tillverka det med mer hållbara material än olja och gas.
●    Kimrök och kisel: används som förstärkningsmedel för att förbättra beständigheten. De här komponenterna kan återvinnas. De kan bearbetas och återanvändas när däcket är uttjänt för att tillverka nya däck.
●    Förstärkningsvajrar av metall och textil: däckets ”skelett” som ger den geometriska formen och styvheten. Metall kan också återvinnas och det pågår forskning för att undersöka om man kan återanvända vissa textilier från andra konsumentvaror som inte är däck, för att tillverka nya däck.
●    Många kemiska medel: för unika egenskaper som lågt rullmotstånd eller enastående grepp

3- Utveckling
Vi använder simuleringar för att testa och välja ut de bästa däckkoncepten som ska utvecklas. Det svåra är att minimera mängden material som behövs för att uppfylla prestandakriteriet. Dessa simuleringar gör att vi kan förutsäga prestandan som sedan kommer att bekräftas av testerna.

4- Tillverkning
För varje däck vi tillverkar och reproducerar optimerar vi konstruktionen så mycket som möjligt, för att både produkten och de ekonomiska aspekterna ska vara optimala.

5- Kvalitetskontroll
Kvalitetskontrollen är inte det sista steget. Vi mäter kvaliteten under hela processen.
Kvaliteten måste beaktas i varje fas: konstruktion, tillverkning och distribution.

Hur är ett däck uppbyggt?

infographic tireanatomy 552

Ett typiskt radialdäck består av nio huvuddelar.

1- Innerliner:
Ett lufttätt lager av syntetiskt gummi som ser till att det håller sig tätt.

2- Radialt lager:
Lagret ovanför innerliner. Det består av tunna textilfibertrådar (eller vajrar) som bundits in i gummit. 

3- Klinch:
Det är här gummidäcket griper tag i metallfälgen. Kraften från motorn och bromsen överförs från däckets fälg till kontaktytan mot vägbanan.

4. Klinchar:
De klämmer fast mot däckets fälg för att se till att det blir lufttätt och ser till att däcket sitter ordentlig på fälgen. 

5- Sidovägg:
Den skyddar däcksidan mot kantstötningar och har också Michelins speciella design. Det står viktig information på sidoväggen, som däckets storlek och hastighetsklass. 

6- Stomlager:
Det har stor betydelse för däckets styrka. Det består av mycket tunna, tåliga ståltrådar som sitter fast i gummit. Det är också tillräckligt böjligt för att absorbera deformationer som orsakats av vägbulor, potthål och andra väghinder.

7- Skyddslager (eller ”zero degree” bälte):
Detta viktiga säkerhetslager hjälper till att hålla däckets form när man kör fort. För att undvika centrifugal töjning av däcket, sitter det nylonbaserade trådar inbäddade i ett gummilager runt hela däcket.

8- Gördellager (eller bälten):
 De ger slitbanan en styv bas.

 9- Slitbana:
Det är den här delen som är i kontakt med vägen. Den ger dragkraft och sidgrepp för däcket och är gjord för att tåla slitage, friktion och värme. Mönstret är utvecklat för mycket precisa funktioner (grepp, vattenavledning etc.) och har även en konstruktionsdimension som är speciell för MICHELIN.

Däckåtervinning

Redan från början av konstruktionen tar man hänsyn till däcket totala påverkan och strävar efter att minska det, bland annat råvaror, tillverkning, transport, användning och slutet av livslängden. Varje steg analyseras noga för att förbättra den totala påverkan. 

Som vi förklarar här, tar vi hänsyn till miljöpåverkan ur olika synvinklar i däcktillverkningen, inte bara i återvinningen av däck.

Begränsning av råvaruanvändningen

Ett däck tål enorma påfrestningar. 35 kg däck monterat på ett fordon kan bära 2,5 ton flera tusentals mil ibland i extremt väder från -20°C till över 40°C. 

För att klara detta och samtidigt skydda miljön, använder vi så lite material som möjligt för att tillverka våra däck.

På vilket sätt är det bra för miljön att använda mindre material?

●    Ju lättare däcket är, ju mindre energi förloras när det rullar. Det innebär mindre bränsleförbrukning för fordonet och mindre CO2-utsläpp.
●    Ju mindre material, ju mindre resurser behöver vi utvinna från jorden, vilket bevarar naturresurser.
●    Mindre materialanvändning innebär även att mindre material fraktas till fabriken, så det krävs mindre energi och blir mindre CO2-utsläpp från frakten.

Prestanda som varar

Michelins däck är gjorda för att fungera till den sista kilometern, dvs. tills de lagstadgade slitageindikatorerna har nåtts. 
Med hjälp av know-how ser vi till att däcken fungerar utmärkt tills gränsen har nåtts, så att däcket inte behöver bytas ut i förtid.
Använd våra däck ända ned till gränsen och byt inte ut dem för tidigt, så minskar du miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och har däck som fungerar bra.
Våra däck markerar var slitageindikatorerna sitter med hjälp av den lilla Michelingubben. Det gör det enklare att kontrollera hur slitet däcket är.

På Michelindäck hjälper små upphöjningar att hitta slitageindikatorerna i mönstret.

Men vår syn på hur man begränsar miljöpåverkan går längre än att bara dra ned på råvarorna och att få däcket att hålla länge. Det får oss också att utforska nya sätt att återvinna.

Hur kan man få samma prestanda med återvunna material?

Det är ett av återvinningsalternativen vi håller på att undersöka. Men det är inte bara fråga om att återvinna komponenter från andra däck när de är uttjänta för att tillverka nya. Vi funderar även på att återvinna komponenter från helt andra produkter än däck, som exempelvis plastflaskor.

Hur kan andra produkter tillverkas av använda däckkomponenter?

Det andra återvinningsalternativet är att tillverka produkter för annan användning än för vägen, som tennisbanor. 

Målet är att material från använda däck ska få ett andra liv i en annan form än däck, inom ramen för en lämplig och förenlig återanvändning.

tennis

Var kan man lämna däcken när de är uttjänta?

Däckåtervinning: Ett enkelt sätt är att ta dem till en lokal återförsäljare.
Michelins partnerföretag är ansvariga för att samla in använda däck till återvinning. Genom den här processen kan vi återvinna bildelar och omvandla dem till värdefulla material som kan användas för att tillverka nya däck.

I till exempel Frankrike, fraktar avfallsanläggningar däcken till centraler som har ansvaret för att skicka dem till återvinningskanaler. Samma process gäller för de flesta av världens länder. 

best tyre ranking

Kolla in våra prisbelönta däck 

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.