4w 495 tire michelin primacy 4 plus features and benefits 2 nosignature landscape

Kontrollera-däckmönstrets-slitage: vad ska man göra när däcken ser utslitna ut

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Många förare vänder sig till en däckspecialist för att få hjälp med sina däck eftersom det är bästa sättet att få veta om däckets slitbanemönster och sidoväggar är i gott skick. Men förare kan kontrollera däckets mönsterdjup själva med hjälp av en mönsterdjupsmätare eller ett tjugopence-mynt. Att titta på slitageindikatorerna som sitter runt om hela däcket är också ett bra sätt att kontrollera däckets slitage. Om de är i nivå med det återstående mönstret är det dags att byta däck. 

Vad är däckmönster?

Till att börja med kan det vara värt att förklara vad däckets slitbanemönster verkligen är. När trafikanter väl förstått vad däckmönster är kommer de att vara bättre förberedda på att kontrollera om deras däck har tillräckligt djupt mönster.

I grund och botten är däckmönster ett antal spår som löper runt däckets yttre yta. Spårens uppgift är att behålla ett gott grepp på vägen, till exempel genom att hjälpa till att leda bort vatten för att förhindra vattenplaning. Utan dem skulle det bli oerhört mycket svårare att stanna i tid. Det skulle också vara knepigare att sätta i gång bilen utan att hjulen spinner om det inte fanns däckmönster för att hjälpa till att få dragkraft.

Finns det olika däckmönster?

Michelindäck har utvecklats med olika mönster på slitbanan.
Vissa har utvecklats för maximalt grepp vid kurvtagning. Andra däck har utvecklats speciellt för att maximera dragkraften i vått och snöigt väglag genom att få vattnet ur vägen.

Det finns speciella däckmönster för varje körupplevelse (körning på väg, vinterkörning, terrängkörning, blandad körning...). De har alla lite olika ändamål, men det viktigaste att tänka på är att däckmönster är viktigt för både säkerheten och prestandan. 

tyre tread

Varför slits däckmönstret ut?

Eftersom däck görs av gummiblandningar kommer däckmönstret ofrånkomligen att slitas ned med tiden av flera olika orsaker. Bland annat beror det på fordonstypen (hybrid-, el- eller bensinbil), förarens beteende, klimat, temperatur, hur ojämn vägbanan är, fordonets mekaniska skick (camber-vinkel, hjulinställning, hjulbalansering, upphängning, transmission…), underhåll, däcktryck…

De senaste Michelindäcken är utvecklade för att ge utmärkt livslängd och hög prestanda från den första till den sista kilometern (*) under däckets livslängd. Det är det som vi hos Michelin kallar för ”prestanda som varar”!

När däckens slitage nått en viss gräns är det inte längre lagligt att köra med dem. I Storbritannien klarar bilarna inte besiktningen om däcken är för slitna. Så det är viktigt att veta hur man ska kontrollera återstående mönster på bildäcken.

*De följande däcken är utvecklade för utmärkt livslängd och prestanda som varar: ​MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.

Hur kontrollerar man däckets mönsterdjup?

Kontrollera däckmönstret med någon av de tre metoderna:

Med slitageindikatorer

Slitageindikatorer är små, upphöjda områden i botten av spåren i däckmönstret. På Michelindäck visar Michelingubben var indikatorerna sitter i varje huvudspår i mönstret.

Ett däck måste bytas så fort det slitits ned till indikatorerna. Återstående mönsterdjup är då 1,6 mm, vilket motsvarar minsta tillåtna mönsterdjup. Om du överskrider den gränsen utsätter du dig för en säkerhetsrisk och bryter mot lagen.

Om endast en slitageindikator har nåtts har ditt däck slitits onormalt (för mycket eller för lite pumpat, hjulinställning). Be en fackman om råd!

1

Med en mönsterdjupsmätare

En av de bästa apparaterna att använda är en enkel mätare som är särskilt framtagen för uppgiften. Mönsterdjupsmätare kostar inte så mycket och de kan snabbt och säkert bekräfta mönsterdjupet. 

46019927 m

Med 20-pencemyntstestet i Storbritannien

Ett annat sätt att kontrollera mönsterdjupet effektivt är att använda ett 20-pencemynt istället för en speciellt avsedd mönsterdjupsmätare. Kanten runt 20p-myntet passar perfekt för att mäta ett djup på 1,6 mm. Så i grund och botten behöver bilisterna bara föra in myntet i spåren runt deras till viss del slitna däck och se om kanten runt myntet inte syns längre. Om så är fallet finnns det tillräckligt mönsterdjup kvar. Om kanten sticker ut från däcket duger det till viss del slitna däcket inte längre och behöver genast bytas ut.

Däckens huuvudspår måste ha ett djup på minst 1,6 mm på 3/4 av däckmönstret.

Slitaget måste alltid kontrolleras på flera punkter runt hela däcket och på tvären. Det innebär även att få dem kontrollerade av en däckspecialist både inuti och utanpå med jämna mellanrum.
Om det minsta tillåtna mönsterdjupet har nåtts måste däcket bytas ut.

Du bör be en däckspecialist om råd vid onormalt slitage eller om två däck på samma axel har slitits olika.

map search desktop

Hitta återförsäljare nära dig på några sekunder

Sök efter
Adress, stad eller postnummer
Car
  • Car
  • Motorbike
Hitta mig
Sök

Ett synligt hål, stickskada eller deformering måste kollas upp noga. Överlåt det till experterna! En däckspecialist kommer att tala om för dig om ditt däck kan lagas efter att skadan har uppstått.

Som en försiktighetsåtgärd, även om däckets allmänna skick ser bra ut
med blotta ögat och slitaget ligger inom den tillåtna gränsen, rekommenderar Michelin
att byta-däcken när de är 10 år räknat från tillverkningsdatumet. Tioårsgränsen räknas från datumet i DOT-märkningen.

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.