Nytt varvrekord på Nordslingan med Michelin-däck

Utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck har nya Porsche 911 GT2 RS satt nytt världsrekord för standardbilar på den 20,6 kilometer långa Nordslingan på Nürburgring i Tyskland. Det nya varvrekordet är 6 minuter och 47,3 sekunder.

Den Porsche 911 GT2 RS som testföraren Lars Kern körde, var utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2-däck med dimensionen 265/35ZR 20 fram och 325/30 ZR 21 bak. Åtta av tio bilar som rullar ut från fabriken i Zuffenhausen kommer att vara försedda med sådana däck.

- Nya GT2 RS har prestanda som nästan inte kan beskrivas i ord. Men utan den perfekta harmonin och balansen mellan chassi och däck skulle det inte ha varit möjligt att göra en så snabb tid, sade Lars Kern efter att ha satt varvrekordet.

Michelin Pilot Sport Cup 2 är redan originalutrustning på flera av Porsches klassledande modeller, inklusive 918 Spyder, Cayman GT4, 911 GT3 och 911 GT3 RS. Däckets teknologi har utvecklats genom global motorsport på toppnivå. Som demonstrerats är teknologin nu tillgänglig även för förare av bilar avsedda för allmänna vägar – vilket gör det möjligt för dem att ta del av hållbarhet, väggrepp, köregenskaper och säkerhet på högsta nivå.

Den här utvecklingen innefattar multi-compound technology där olika gummiblandningar används på de inre och yttre delarna av däckmönstret för att garantera ett bra och konsekvent väggrepp under en rad olika väderförhållanden och Track Variable Contact Patch 3.0 som optimerar trycket i däckets kontaktyta så att samma mängd gummi alltid är i kontakt med vägbanan, vare sig man kör rakt fram eller genom kurvor. Resultatet är att föraren kan dra fördel av en unik balans mellan säkerhet och körglädje, vilket gör MICHELIN Pilot Sport Cup 2 lika lämpat för vardagsanvändning som för de mycket krävande förhållandena på tävlingsbanan.

Under det gemensamma utvecklingsarbetet har Porsche och Michelin optimerat och fintrimmat däcken för att ge dem de egenskaper som Porsches ingenjörer krävt för nya 911 GT2 RS. Resultatet är däck som ger mycket bra väggrepp, konsekventa prestanda och perfekt balans mellan bilens fram- och bakdel, samtidigt som de uppfyller de europeiska kraven för rullmotstånd (R117-2).

Michelin PSCup2 Porsche GT2 RS

Michelin Porsche GT2 RS