Michelins nya vinterdäck: Testat under extrema förhållanden, anpassat till vardagen

Nummer 1 vid körning på is
Varvtiden med Michelin X-Ice North 4 är 3,2 sekunder kortare än genomsnittet för de ledande konkurrenterna på en 1 000 meters bana[1].

Nummer 1 vid inbromsning på is
Bromssträckan på is är 3,7 meter kortare med Michelin X-Ice North 4 än med konkurrenternas däck[2].

Bromssträckan på is med Michelin X-Ice North 4 är efter 10 000 km 4,8 meter kortare än konkurrenternas[3]. Tack vare ny teknologi behåller däcket sina egenskaper även när det är slitet.

Michelin presenterar nu fjärde generationen av sitt dubbdäck Michelin X-Ice North, speciellt utvecklat för krävande nordiska vinterförhållanden. Dubbdäcket är avsett för personbil, SUV och stadsjeep.

Flera nya innovationer i Michelin X-Ice North 4 har bidragit till dessa förbättrade resultat:

250 dubbar för bättre grepp på is
Dubbarna har en avgörande inverkan på isiga vägbanor. Michelin X-Ice North 4 har 250 dubbar i dimension 205/55 R16, vilket är mer än dubbelt så många som i den föregående generationen och 30 procent mer än i däck av samma storlek från andra tillverkare.

Matematisk algoritm för dubbarnas placering för bästa grepp och lägsta ljudnivå
Med hjälp av en helt ny algoritm har dubbarna placerats i 22 längsgående och 22 tvärgående rader. Placeringen av dubbarna har optimerats för att garantera maximalt väggrepp på is och samtidigt ge lägsta möjliga ljudnivå. Genom att implementera den nya algoritmen har Michelin lyckats ta fram ett däck med rekordmånga dubbar och en mycket låg ljudnivå.

Med en unik matematisk algoritm analyserades 1 400 potentiella placeringsförslag för varje enskild dubb. Resultatet är att Michelin X-Ice North 4 är tystare än föregående generation som hade hälften så många dubbar.

Testat under extrema förhållanden
Michelin har sedan 1973 vunnit flera mästerskap i WRC (FIA World Rally Championship). Dessa segrar har inspirerat Michelins tekniker till designen av den nya dubben i Michelin X-Ice North 4.

Att enbart öka antalet dubbar behöver i sig inte förbättra väggreppet på is. Det är skälet till att man också såg över dubbarnas konstruktion. Dubbarna har blivit lite smalare och proportionen mellan dubbarnas greppyta och bas har ändrats vilket förbättrar dubbarnas fixering i däcket.

Precis som i WRC-däcken är dubbarna tillverkade av stål, vilket gör dem mer motståndskraftiga mot erosion. Detta bidrar till att dubbarna och gummit slits i samma takt och till att dubbarnas fixering förbättras ytterligare.

Nytt däckmönster för bättre grepp på snö och asfalt
Nya Michelin X-Ice North 4 har ett öppet V-format rotationsriktat mönster som ger bättre grepp på torra och våta vägar men som också gör evakueringen av slask och snö mer effektiv.

Prestandan på både vått och torrt underlag förbättras även av en ny sajpning som skiljer sig från föregående generation. Konstruktionen liknar U-formade skåror som låser fast i varandra snabbare under tung belastning, som ger en exceptionell styrstabilitet. Bredare mönstersektioner har gjort det möjligt att få utrymme för fler sajpningar vilket ger bättre grepp på snö och is.

Ny gummiblandning för kalla temperaturer och lågt rullmotstånd
Med en ny generation elastomerer har Michelin X-Ice North 4 en gummiblandning som är följsam mot ojämna underlag även vid väldigt låga temperaturer och därmed ökar kontakten mot vägbanan. Den nya gummiblandningen har dessutom minskat däckets rullmotstånd med 19 procent jämfört med föregångaren.

Mönsteranpassning
Nya Michelin X-Ice North 4 har ett speciellt däckmönster i de bredare dimensionerna för att optimera greppet vid ökad motorstyrka.

[1] Enligt resultat från jämförande tester utförda av TEST WORLD på Michelins uppdrag i december 2017 och januari 2018; 205/55 R16 91V, Volkswagen Golf 7. Jämförelse mellan MICHELIN X-Ice North 4, CONTINENTAL Ice Contact 2, GOODYEAR UltraGrip Ice Arctic, NOKIAN Hakkappeliitta 9, och PIRELLI Ice Zero. Jämförelse vid två olika temperaturer, -11 grader Celcius och – 4 grader Celcius.
[2] Enligt resultat från jämförande tester på is med inbromsning från 30 km/tim till 5 km/tim och acceleration från 5 till 30 km/tim. Testet utfördes av TEST WORLD på Michelins uppdrag i december 2017 och januari 2018; 205/55 R16 91V, Volkswagen Golf 7. Jämförelse mellan MICHELIN X-Ice North 4, CONTINENTAL Ice Contact 2, GOODYEAR UltraGrip Ice Arctic, NOKIAN Hakkappeliitta 9, och PIRELLI Ice Zero. Jämförelsen gjordes vid tre temperaturer: –12 °С, –10 °С och –4 °С.
[3] Enligt resultat från jämförande tester på is med inbromsning från 30 km/tim till 5 km/tim och acceleration från 5 till 30 km/tim. Testet utfördes av TEST WORLD på Michelins uppdrag i december 2017 och januari 2018; 205/55 R16 91V, Volkswagen Golf 7. Jämförelse mellan MICHELIN X-Ice North 4, CONTINENTAL Ice Contact 2, GOODYEAR UltraGrip Ice Arctic, NOKIAN Hakkappeliitta 9, och PIRELLI Ice Zero. Jämförelsen gjordes vid tre temperaturer: –12 °С, –10 °С och –4 °С.

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Michelin-XIN4-9

Michelin-XIN4-15