Michelingubben fyller 120 år!

Trots en mogen ålder, fortsätter Michelingubben som år 2000 utnämndes till "den bästa logotypen i historien" att representera Michelin. Genom åren har den prisbelönta frontfiguren överlevt flera epoker och hans historia har mycket att berätta om sin samtid.

Det var inte helt oväntat en trave däck som inspirerade bröderna André och Edouard Michelin när de skulle ta fram en frontfigur för sitt däckföretag. Bibendum, som är Michelingubbens riktiga namn, visualiserades år 1898 av serietecknaren Marius Rossillon, mer känd under pseudonymen O’Galop. Bibendum syntes för första gången på en affisch med texten ”Nunc est Bibendum”, vilket betyder ”Tid att dricka” på latin. Under den här perioden var det kostsamt att äga en egen bil och i syfte att attrahera rätt målgrupp, designades Bibendum som en överklassprofil som rökte cigarr och bar monokel.

I takt med att fler hade möjlighet att få sin egen bil ändrades Bibendums design. Genom åren har serietecknare velat berätta olika historier om Bibendum. Vi har därför sett Bibendum som trollslända, som magiker och som dykare. Dessutom har vi fått se honom gifta sig, shoppa på matmarknad och engagera sig i samhällsfrågor. Utvecklingen av Michelingubbens design har genomgående legat i samklang med samhällets utveckling och de frågor Michelingruppen drev och arbetade för.

För att Michelingubbens skulle bli lättare att känna igen anställde man en designavdelning år 1920. Det resulterade i att Michelingubben fick en enhetlig design med ett specifikt antal tydliga däck. Sakta men säkert blev han den glada, snälla, skyddande och lite busiga karaktär som idag känns igen världen över.

Idag är Michelingubben en självklar representant i allt från racingtävlingar till matguider. I Michelingubbens ära släpper Michelingruppen historiska designer där vi bland annat kan se den första Bibendum från 1898 skaka hand med dagens Michelinman. Dessutom kommer det hållas en utställning på Michelinmuseet i Michelins franska hembygd Clermont-Ferrand. Utställningen är öppen för alla som är intresserade av Michelingubben och hans historia och de som vill veta mer om ett koncept som varat i 120 år.

Läs mer om Michelingubbens historia på: Svensk länk
En kort film om Michelingubbens historia hittar du:
här

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Nunc est bibendum

120BIB-0024