Michelin ställer ut däckinnovation på Agromek

I samarbete med Euromaster presenterar Michelin sina lantbruksdäck på årets Agromek i Herning. Fyra däck har fått Agromeks stjärnor, och Michelin EvoBib är nominerat till innovationspriset, Agromek Awards.

Från den 27 – 30 november samlar Agromek tusentals besökare till Nordeuropas största lantbruksmässa. Som vanligt är Michelin välrepresenterade med sina lantbruksdäck på mässan. I år i samarbete med Euromaster, som avsätter en del av sin monter (C 2840) till Michelins stora sortiment av däck.

Den 27 november kommer Michelins Nordiska produktexpert Åge Boller att finnas på plats i montern för att svara på frågor om Michelins innovativa däck. Naturligtvis kommer alla fyra Michelin-produkter som har fått Agromek-stjärnor att finnas på plats:

Michelin EvoBibs ”2-i-1” teknologi (3 Agromek-stjärnor) visades på Borgeby Fältdagar tidigare i år. Däcket kan ändra form och profil utifrån vilket däcktryck man använder sig av. Med lågt tryck kan EvoBib minska jordpackningen då en större kontaktyta är i kontakt med jorden. Med ett högre tryck erbjuder däcket en markant bättre komfort, lägre bränsleförbrukning och ökad säkerhet på vägen.

Michelin X-Tweel (2 Agromek-stjärnor) är ett nytt luftlöst radialdäck utvecklat till kompaktlastare och för arbete på många olika typer av underlag. Däcket presterar som ett luftfyllt däck men utan risken för dyrbara stillestånd på grund av punktering eller annan yttre påverkan.

Michelin AxioBib 2 (1 Agromek-stjärna) är utvecklat för medelstarka till mycket motorstarka traktorer och erbjuder den högsta lastkapaciteten i sin klass. Däcket har 19 procent större kontaktyta med marken vilket gör att traktorn kan utnyttja sin motoreffekt bättre. Samtidigt gör det också att man kan köra på ett däcktryck på bara 0,6 bar och med minimal jordpackning som resultat.

Michelin RoadBib (1 Agromek-stjärna) är en nyhet i segmentet för 200-plus HK traktorer med mycket körning på vanlig väg. Däcket är speciellt utvecklat för underlag som har hög grad av däckslitage, men fungerar också bra vid körsel på åkern.

Representanter från pressen är mycket välkomna att besöka Michelin i Euromasters monter i Hall C (C 2840).

Välkomna!

Kontakt till Åge Boller, Mobil: +45 40180274, E-post: age.boller@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Michelin RoadBib