Michelin lanserar ny däckserie för entreprenadmaskiner

Michelin lanserar nu däcksserien Michelin PRO som är avsedd för hjullastare och transportmaskiner som arbetar i gruvor under jord.

Arbete i underjordsgruvor är extremt krävande och däckens motståndskraft mot skador är central för produktiviteten. Den nya däckserien Michelin PRO med XSM D2+ och X Mine D2 har utvecklats och förbättrats både i däcksidan och i slitbanan. Underjordsarbete är den största utmaningen för däck, inte bara på grund av aggressivt underlag utan också för att däcken slits och skadas vid motkörning mot tunnelväggarna. Förvärras skärskadorna i däcksidan kan detta i sin tur ge skador på däckstommen.

Bättre motståndskraft mot skador[1]
De nya däcken i Michelin PRO-serien, XSM D2+ och XMine D2, har båda förbättrats på en rad olika områden. De har förstärkt däckstomme; extra kraftigt gummilager på utsatta områden, nya gummiblandningar och ett extra förstärkningslager i däcksidan och med den nya NRF Teknologin[2]. Denna teknologi minskar risken att däckssidan perforeras och att däckstommen därmed kan skadas. Två extra förstärkningslager och skydd har lagts till däckssidan, dessa två lager består av korsmönstrad nylonväv inkapslad i ett specialgummi. Vävens lager är korslagda i ett diamantformat mönster för att ge ökad motståndskraft och skydd för att förhindra att skärskador fördjupas i däcksidan.

Slitbanan har en ny design och nytt utförande av stålkablar i arbetslager för att öka motståndskraften mot skador och oxidation.

Ökad lastkapacitet – upp till 18 procent mer än föregångaren[3]
Den ökade lastkapaciteten i PRO-seriens däck är resultatet av den förstärkta stommen (3 stjärnig) och den innovativa gummiblandningen vid däckfoten. Utöver den ökade lastkapaciteten på upp till 18 procent så minskar det även risken för punkteringar.

Förbättrad livslängd[4]
Däckens livslängd har förbättrats i och med nya gummiblandningar som ger extra skydd och bättre motståndskraft mot skador jämfört med gummit i tidigare generationer.

Nya Michelin PRO-serien, XSMD 2+ och XMine D2, finns tillgängliga från och med juli 2018.

[1] Baserat på jämförelser mellan MICHELIN® XSM® D2+ PRO, X MINE® D2 PRO och MICHELIN® XSM® D2+ and MICHELIN® X MINE® D2, enligt 2018 års Michelin Data Book. Avvikelser kan förekomma.
[2] NRF Technology – NRF är en förkortning av Nappes Reinfort Flanc / förstärkningslager av däcksidan.
[3] Baserat på datamodelljämförelser mellan MICHELIN® XSM® D2 + PRO, X MINE® D2 PRO och MICHELIN® XSM® D2+ and MICHELIN X MINE® D2. Avvikelser kan förekomma i verkligheten.
[4] Baserat på bättre motståndskraft mot skador och datamodellering genom att jämföra däckmönstrets gummiblandning i MICHELIN® XSM® D2+ PRO och MICHELIN® XSM® D2+. Avvikelser kan förekomma i verkligheten.

Michelin är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 114 000 anställda, varav ca 300 i Norden, och 70 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

pneu XSMD2 Pro HD

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES GENIECIVIL-EARTHMOVERS pneu XMine-D2-Pro HD