Michelin tar grepp om däck med podden
”Greppbart av Michelin”

2019-07-05

Däckproduktion drivs framåt av innovation med AI och annan högteknologi i centrum. Även miljö- och hållbarhetsarbetet är idag långt mer utvecklad än den gängse bilden av däck som en mogen produkt som inte längre utvecklas. Med syfte att lättsamt och intresseväckande berätta om dagens sätt att bygga däck lanserar Michelin podcasten ”Greppbart av Michelin”.

I första avsnittet berättar Michelins Nordenchef Peyman Sabet om hur han som pojke i sin pappas godisaffär i Malmö lärde sig vikten av att sätta kunden i centrum, vilket har blivit hans ledstjärna under hela karriären upp till posten som högste chef för Michelin i Norden.

- Däck är spännande och förtjänar en mer nyanserad beskrivning, säger Peyman Sabet, Managing Director Michelin Nordic. Vi jobbar hårt med både säkerheten och miljöfrågan. Däckproduktion är en dynamisk verksamhet med en viktig roll i våra rullande samhällen. Det vill vi visa på ett underhållande och intresseväckande sätt i ”Greppbart av Michelin”.

Michelin uppfann radialdäcket som sparar bränsle, ökar säkerheten och komforten redan under 1940-talet. Innovationen gjorde Michelin till en av värdens ledande däcktillverkare. I podden kommer gäster att samtala om utveckling, säkerhet, hållbarhet, motorsport och givtetvis den berömda Michelin Guiden som delar ut stjärnor till de bästa resturangerna runt om i världen.

- Ja, stjärnorna missar vi inte! Glädjen att upptäcka fantastiska returanger är också en del av mobiliteten, säger Lotta Wrangle, ansvarig för Michelins marknadsföring i Norden. Många tror inte att det är samma företag som tillverkar däck och som delar ut stjärnorna. Men det är absolut vi som gör båda och det vill vi såklart belysa i podden.

Andra gäster är motorsportstjärnan Annie Seel, segrare i det världeberömda Dakarrallyt, Fredrik Ardefors, Vd Svensk Däckåtervinning - ett företag som ägs gemensamt av däckproducenterna och sist men inte minst Nottis Xialinas, Michelins globala produktchef.

Podcasten ”Greppbart av Michelin” når du via Podbean eller direkt på Spotify eller iTunes. Moderator är KG Rickhamre, erfaren journalist från radio och TV i Sverige och internationellt men även grundare och ägare av PR byrån Coast Communications sedan 2001.

Du hittar podcasten på någon av nedan sidor.
Podbean : https://michelinnordic.podbean.com/ 
Michelins hemsida: https://www.michelin.se/auto/greppbart-av-micheli 
Itunes: https://podcasts.apple.com/se/podcast/greppbart/id1470782178?l=en
Spotify: https://open.spotify.com/show/1Fyiuk0iWDQdkvrZBSm3Cx?si=mSTXUSMJR3uSltJPuVSWnA

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 125 000 anställda världen över och 67 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 190 miljoner däck 2018. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Bil Piktogram pdf Däck
thumb capture
thumb dsc01578
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.