Andra tips och råd

Radial- eller biasdäck?
Radial- eller biasdäck?
Det finns många olikheter i motorcykel- och scootervärlden. Michelin använder två däckkonstruktioner för att se till att det finns ett för alla: biasdäck (eller diagonal) och radialdäck.

Biasdäck (eller diagonal)
Stommen på biasdäck tillverkas av kordlager som arrangeras i vinkel. Dessa lager placeras så att kordlagren skapar ett korsvis mönster. Hela strukturen är jämn alltigenom. Däckets krona och sidoväggar har liknande mekaniska egenskaper.

Radialdäck
Med en radialkonstruktion sprider kordlagren ut sig från mitten av däcket. Utöver det är kronan tillverkad av lager som bildar ett bälte. Som ett resultat har kronan och sidoväggarna sina egna specifika egenskaper.
Två typer av däck för specialiserad prestanda
Tack vare deras mjuka sidoväggar fäster radialdäcken sig till vägen vid kontakt. Deras avtryck, som är kortare men bredare än biasdäck, ger ett extra grepp vid en kraftig lutning i kurvor. Trycket på luften i kontakt med däckytan fördelas mer effektivt med radialdäck som leder till ett jämnare slitage av slitbanan.
Radialdäck ger även en högre komfort på högre hastigheter vilket, igen, beror på deras mjuka sidoväggar som absorberar stötar vid slag mot vägunderlaget. Å andra sidan kan biasdäck bära en större vikt eftersom deras sidoväggar är hårdare. På höga hastigheter kan biasdäck deformeras såpass att deras prestanda påverkas. Slutligen är biasdäck lämpliga för fordon som används i måttliga hastigheter med små till medelstora motorer och flexibla chassin. De är också lämpliga för tunga motorcyklar eller för motorcyklar som är tungt belastade. Radialdäck krävs för mer kraftfulla fordon med mycket hårda chassin och för mer sportiga användningar. De gör att du kan nå ZR hastighetsklasser, över 240 km/tim.
Andra tips och råd