Motorcykel Bakgrund offroad sök Tips och råd

Lufttryck vid off road körning

Tryck

Av säkerhetskäl och för att optimera däckens livslängd är det nödvändigt att garantera att de alltid är korrekt pumpade. Att köra med korrekt pumpade däck i enlighet med däcktillverkarens rekommendationer förbättrar även hanteringen av raka linjer och kurvor, inklusive under bromsning och i låga hastigheter. Att köra på dåligt pumpade däck kan leda till ett för tidigt slitage och irreversibel skada och ökar i hög grad risken för däckglidning eller möjligheten att däcket släpper, även när du använder fälglås.

Rekommenderade tryck för terrängdäck är endast lämpliga för begränsade varaktigheter, hastigheter och laster på fasta höghastighets ytor som vägar. Ökade däcktryck rekommenderas för oundviklig användning på väg, långvarig användning på väg bör undvikas helt. Luft släpps undan för undan från däcken och det är därför nödvändigt att alltid kontrollera däcktrycken innan användningen. Efter kontrollen, kom ihåg att sätta tillbaka ventilhatten som tillsammans med själva ventildelen garanterar en lufttät tätning.

moto edito recommended pressures off road news events

Rekommenderade tryck

Detta är däcktrycken som rekommenderas av Michelin beroende på terrängen,
väderförhållanden, motorcykelns effekt och typen av kontroll:

MICHELIN Bib Mousse: Michelins terränglösning vid punktering!

Bib Mousse har uppfunnits av MICHELIN, avsett för Cross Country, Rally, Enduro och MX, och är:

  • Lättare än en förstärkt ring, med ett tryck som motsvarar 0,9 bar (13psi) och undviker problemet med en punktering.
  • Utformat endast för MICHELIN-däck och för fritidsbruk för alla terränger.

Den maximala hastigheten med ett däck och MICHELIN Bib Mousse är 130 km/tim (80 mph). Det markeras med bokstäverna NHS (inte för landsvägsbruk). Därmed ska det inte användas på en offentlig landsväg.

MICHELIN Bib Mousse ska inte förvaras under en längre tid i temperaturer över 30°C och det är bäst att helt och hållet undvika temperaturer över 40°C.

Det kan användas i högst sex månader efter påbörjad användning. MICHELIN Bib Mousse livslängd varierar emellertid avsevärt beroende på användningsintensiteten och tillämpad disciplin. Den är t.ex. kortare för Motocross än för Enduro.

Innan det första stadiet rekommenderar vi att däcket och MICHELIN Bib Mousse värms upp gradvis på en måttlig hastighet.

Tillämpa Michelin gel varje gång som du sätter på eller tar av MICHELIN Bib Mousse, både nya och gamla, för att förlänga livslängden och undvika en överhettning.

michelin picture bib mousse

moto edito bib mousse tech info off road news events

Hantering och förvaring

Dina däck ska förvaras på en ventilerad, torr och tempererad plats, skyddad mot direkt solljus och på avstånd från extrema temperaturer, alla slags kemikalier och lösningsmedel eller kolväte som kan påverka gummit. De ska även förvaras på avstånd från allt som kan perforera gummit (t.ex. vass metall eller träd) och på avstånd från direkt värme eller elektriska laddningar.

Trial tips

Designen på Trial-däck gör att de är besvärliga att montera. Du löper risken att förstöra Klinchtrådar om du trycker för hårt.  Följ monteringsanvisningarna noggrant för koppling av fälgkrokar (smörj, håll klinchen fast på den motsatta sidan i fälgens fördjupning - tryck inte för hårt på klinchen).  För att pumpa, placera en gummiring mellan däckklinchen och fälgen eller använd en ordentligt åtdragen rem på däckkronan för att skapa en initial trycksättning.

Däckslitage

Slitbanan skapar däcket huvudsakliga grepp på vägen. Vid slitage minskar däckets grepp. Så kom ihåg att regelbundet kontrollera om det finns tecken på slitage på dina däck: avsyna slitbanans djup och slitagets jämnhet. Däcktrycket har även en direkt påverkan på slitaget.

Två möjliga klassificeringar för vissa däckstorlekar.

Se upp! Det finns två klassificeringar för samma däckstorlek.

 

  • Gammal klassificering: Enduro, Desert, Range 12
  • Ny klassificering: Starcross, AC10, Trial Light och Xlight

För sortimenten Enduro, Desert, S12XC och M12XC grundar storleksbeteckningen sig på däckbredden som mäts på slitbanan, yttersida klackar.

För sortimenten Starcross, AC10 Trial Light och Xlight grundar storleksbeteckningen sig på däckbredden som mäts på sidoväggen.

A 130/70-19 Cross Competition S12XC motsvarar ett 110/90-19 Starcross 5.

wording off road

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.