Trial-tips
Trial-däckens design gör att de är besvärliga att montera. Du löper stor risk för att förstöra vulsttrådarna om du trycker för hårt. Följ noggrant monteringsanvisningarna för att koppla fälgkrokarna (smörj, håll fast vulsten på den motsatta sidan i fälgens fördjupning – tryck inte för hårt på vulsten). För att pumpa däcket placerar du en gummiring mellan däckvulsten och fälgen, eller använder en ordentligt åtdragen rem på däckkronan för att börja trycksätta däcket.
Däckslitage
Slitbanan är däckets huvudsakliga grepp på vägen. Vid slitage minskar däckets grepp. Så kom ihåg att regelbundet kontrollera om det finns tecken på slitage på dina däck genom att titta på slitbanans djup och slitagets jämnhet. Däckets tryck har även en direkt inverkan på slitage.
Två möjliga klassificeringar för samma däckdimension
Försiktigt! Det finns två klassificeringar för samma däckdimension.
- Gammal klassificering: MICHELIN Enduro, Desert Race > storleksbeteckning baserad på däckets bredd som mäts vid mönsterdjupet
- Ny klassificering: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial > storleksbeteckning baserad på däckets bredd som mäts vid sidoväggen
Till exempel: Ett 140/80-18 endurodäck motsvarar ett 120/90-18 motocrossdäck (se tabellen nedan).