Genom konkurrens får Michelin möjlighet att förnya, experimentera, lära och utbilda. Detta gör att koncernen kan påskynda utvecklingen av nya hållbara lösningar, testade i extrema situationer och på rekordtid, för att göra dem tillgängliga på däck för så många människor som möjligt.
Michelins deltagande i MotoETM World Championship representerar ett unikt innovationsområde för koncernen. Det gör det möjligt att påskynda integreringen av förnybara eller återvunna material i däcken och att bredda kunskapen om elektromobilitet för att mata utvecklingen av kommersiella serier snabbare.
2024 nådde Michelins utvecklingsteam en historisk milstolpe med införandet av i genomsnitt 50 % förnybara och återvunna material (49 % vid framdäcket och 53 % vid bakdäcket) i MotoETM-däck, vilket motsvarar 6 poäng mer än föregående säsong.
Integreringen av förnybara eller återvunna material istället för material från fossila bränslen representerar ett bidrag till att minska påverkan på vår planets resurser. Samtidigt förbättrar det däckens prestanda, vilket nämndes i feedbacken från förarna som testade dessa däck för första gången på Portimao-banan i februari 2024.
Tillverkningen av MotoETM-däck har sett en integration av ett brett utbud av förnybara eller återvunna material, särskilt från gummiträdsaft (naturgummi), skrotade däck från skåpbilar och bilar (återvunnen kimrök), apelsin eller citronskal, granharts, solrosolja och återvunnet stål från metallskrot.