r2a4 tyre tread depth and legal limit

Mönsterdjup och laglig gräns

Tips och råd för bil-, SUV- och skåpbilsdäck

Ett däck är utformat för att uppfylla prestandakraven och vid en viss slitagenivå måste det bytas ut. Vad har däckets mönster för betydelse? Upp till vilken slitagenivå är däcket effektivt? Och vilket är det minsta mönsterdjup man får ha innan man måste byta däck? Få svar på alla dina frågor.

Däckets prestanda

De primära funktionerna hos ett däck är att bära en last och se till att fordonen kan accelerera, bromsa och svänga. Men förutom dessa funktioner väljs ett däck för den prestanda du förväntar dig av det, och detta beror på din användning.

Det är däckets särskilda design som får det att prestera bättre än andra under olika förhållanden. Och för att däcket ska få en viss prestanda spelar mönstret en avgörande roll.

Mönstret i däckets yta är A och O för prestandan. Beroende på hur det är utformat är det mer effektivt i vissa förhållanden, t.ex. på snö eller på torra eller våta vägar.

Mönsterdjupet har också stor betydelse för prestandan. Det är till exempel viktigt för att leda bort vatten när du kör på regniga vägar. På så sätt kan däcket hålla kontakt med marken och risken för vattenplaning fördröjs till högre hastigheter.

tyre tread water

Vilket mönsterdjup har nya däck?

Detta beror på däcken och tillverkaren, men det här är vad som är viktigt att veta: däckmönstret ska vara tillräckligt djupt för att se till att däcket får lång livslängd

Men om däckmönstret är för djupt kräver det för mycket energi vid körning, och därmed även bränsle, på grund av värmen som gummit avger när det ändrar form. 

Därför designar tillverkaren mönsterdjupet för att hitta rätt balans mellan däckets livslängd och den bränsleförbrukning som beror på däcken.

Vilket mönsterdjup måste man ha enligt lag?

Det minsta mönsterdjupet är 1,6 mm. Det innebär att det är mycket viktigt att du byter däcken när mönsterdjupet nått den här gränsen, så att du undviker att utsätta dig för fara eller bryta mot lagen. 
Men det innebär även att det är för tidigt att byta däcken innan den här gränsen har nåtts. I det här stycket förklarar vi hur du kontrollerar om slitagegränsen har nåtts. 

På MICHELIN tillverkar vi däck med prestanda som varar.Det betyder att de ger utmärkt prestanda ända till den sista kilometern, det vill säga när slitagegränsen har nåtts.Det finns två huvudsakliga skäl till att MICHELIN optimerar däckens livslängd: eftersom du inte behöver byta däck lika ofta sparar du pengar, och det är dessutom mer miljövänligt.Därför designar MICHELIN däck som har god prestanda ända till det minsta mönsterdjupet har nåtts. 

Mäta mönsterdjupet

Fackmän använder ett specialutformat verktyg för att kontrollera det tillåtna mönsterdjupet på däcket. Verktyget kallas däckdjupsmätare. Om du inte har någon sådan kan du enkelt ta reda på däckets slitagenivå med hjälp av slitageindikatorerna. På MICHELINs däck indikeras dessa med en liten Michelingubbe.  

När slitagenivån når slitageindikatorerna (som visar tillåtet mönsterdjup) är det dags att byta däcken.

På Michelindäck hjälper små upphöjningar att hitta slitageindikatorerna i mönstret.
Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.