Tänk på detta innan du byter till vinterdäck

Hösten står för dörren och snart är det dags att börja se över vinterdäcken. Men vilka egenskaper ska man titta efter när det kommer till vinterdäck? Det finns vissa saker du bör tänka på om du ska investera i nya däck ­– här listar Michelin några egenskaper man tagit tillvara på i senaste däckmodellen.

press 1

press 1

MICHELIN X-ICE NORTH 4

Vinterväglaget i Sverige är något som kan variera beroende på var du bor. Men målet för bilförarna är detsamma – att köra säkert under vintermånaderna.

Faktum är att kostnaden för vinterdäck hamnade på en femteplats när Michelin tittade på konsumenternas kriterier vid köp av vinterdäck. Bilister är alltså mer måna om säkerheten än om priset när det kommer till vinterkörning, vilket är positivt.

Det som toppar listan är hur vinterdäcken presterar på snö och is. Och visst är det bra att ha vinterdäck som presterar optimalt när du kör på is och snö, men du som bor i södra Sverige kanske kör runt en hel vinter utan minsta tillstymmelse till is och snö.

– Det är självklart att ett vinterdäck ska prestera bra på underlag som snö och is. Men det är också viktigt att titta på hur vinterdäck presterar på andra underlag, så som kalla och blöta vägar, säger Arne Sköldén, Produktexpert personbilsdäck på Michelin Nordic AB.

Dags att köpa nya vinterdäck? Läs mer om X-ICE NORTH 4

press 2

press 2

Kostnaden för vinterdäck hamnade på en femteplats när Michelin tittade på konsumenternas kriterier vid köp av vinterdäck. Foto: Michelin

Vinterdäcket måste prestera över tid

Michelin lanserade förra året den fjärde generationen av MICHELIN X-ICE NORTH, ett dubbdäck som är optimerat för din körning, oavsett om det är isigt på vägarna eller inte.

Det som skiljer X-ICE NORTH 4 från konkurrenterna är bland annat hur däcket presterar över tid. När ett helt nytt däck testades hade det 3,7 meter kortare bromssträcka på is jämfört med konkurrenternas genomsnitt*. Men den största skillnaden såg man efter att däcket hade rullat 1.000 mil, och hade hela 4,8 meter kortare bromssträcka på is jämfört med konkurrenterna*.

press 3

press 3

X-ICE NORTH 4 har totalt 250 dubbar Foto: Michelin

Använder matematisk algoritm för placering av dubb

Ju fler dubb desto bättre grepp, eller? Antalet dubb spelar givetvis en roll i det hela, men Arne Sköldén menar på att det även är viktigt att titta på hur dubben är fördelade.

– X-ICE NORTH 4 har totalt 250 dubbar (i dimension 205/55 R 16), vilket bidrar till ett fantastiskt grepp. Tack vare en matematisk algoritm har vi lyckats placera dubben så man både får optimalt grepp och minsta möjliga bullernivå, säger Arne Sköldén.

För det är som sagt inte snö och is ute på vägarna under hela vintern, och då är det viktigt att faktorer som säkerhet, ljudnivå och bränsleförbrukning fortfarande är i toppklass.

– En förbättrad prestanda och optimerat ljud från dubben gör att konsumenten kan köra säkert på is och snö och samtidigt njuta av komfort och den lägsta ljudnivån vid körning på barmark, säger Arne Sköldén.

Läs mer om MICHELIN X-Ice North 4

Behöver du mer hjälp?