Så ska vinterdäcken på igen

2019-09-25

Det nyckfulla svenska vädret gör det svårt att veta när det är bäst att byta från sommar- till vinterdäck nu på hösten. En tumregel kan ändå vara att det är dags att byta när dagstemperaturen sjunker under sju grader. Lagstiftningen säger dock att vinterdäck krävs från den 1 december till den 31 mars när det är vinterväder på våra vägar.

- Det som primärt skiljer ett sommardäck från ett vinterdäck är gummits egenskaper och gummits mjukhet i förhållande till temperaturen. Sommardäck är utformade för att ha maximal flexibilitet under varma förhållanden, men i kallt väder blir gummit hårt och osmidigt. Omvänt är vinterdäck utformade för att ge ett bra grepp när det är kallt, samtidigt som elasticiteten och mjukheten bibehålls. Så vinterdäck är överlägset bäst på kalla, våta och snöiga vägar, förklarar Arne Sköldén, miljö- och hållbarhetschef på Michelin i Norden.

Från och med januari 2019 så ändrade de svenska myndigheterna definitionen av vad ett vinterdäck är. Tidigare var ett vinterdäck ”ett däck märkt m+s och särskilt framtaget för vinterkörning”. Detta har nu skärpts och ett vinterdäck är ett däck märkt med snöflinge-/alptoppsymbolen (3PMSF). Det krävs numera att däcket klarar ett snötest för att få betecknas som vinterdäck.

Detta innebär i praktiken att alla däck som bär 3PMSF-symbolen uppfyller kravet som vinterdäck, inklusive sommardäcket Michelin CrossClimate.

Är då Michelin CrossClimate (inklusive Michelin CrossClimate SUV eller Michelin Agilis CrossClimate) ett verkligt vinteralternativ för svenska bilister?

- Michelin rekommenderar inte Michelin CrossClimate som vinterdäck i Sverige, Norge eller Finland. Svaret på frågan om Michelin CrossClimate är ett vinterdäck är ”Nej men det är lagligt”, säger Arne Sköldén, på Michelin i Norden.

Däckbranschens basrekommendation för svenska bilister är att använda nordiska vinterdäck, dubbade eller dubbfria. Orsaken till detta är att det svenska vägnätet till mycket stor del består av småvägar som ofta är täckta med is och packad snö. Nordiska vinterdäck är utformade för dessa underlag. Michelins nordiska vinterdäck, dubbade och odubbade, i Michelin X-Ice serien uppfyller dessa krav.

Europeiska vinterdäck kan vara ett alternativ för den som kör på våta, torra och ibland snötäckta vägar. För bilister i södra och västra Sverige som bara kör i stan och på de större vägarna kan det vara ett bra alternativ. Följande produktserier i Michelins sortiment faller under denna kategori av europeiska vinterdäck: Michelin Alpin, Michelin Latitude Alpin och Michelin Pilot Alpin.

Går man sedan till sommardäck med vinteregenskaper och helårsdäck, såsom Michelin CrossClimate, så är det en produkt för den som bara tillfälligtvis råkar ut för vinterväder, och då företrädesvis i form av snö. De är inte designade för nordisk vinter och rekommenderas därför inte som vinterdäck av däckbranschen.

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 125 000 anställda världen över och 67 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 190 miljoner däck 2018. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Behöver du mer hjälp?