Här är Michelins bästa sommardäck

Att byta till sommardäck på bilen efter en lång och kall vinter är en härlig känsla. Det finns dock några saker som är extra viktiga att tänka på vid valet av sommardäck.

 

Sommardäck är utvecklade för att erbjuda högsta säkerhet och grepp på torra och våta vägbanor med bra bromsgrepp, god kurvstabilitet och bästa bränsleeffektivitet under varma förhållanden. Sommardäcken bör bytas då dygnsmedeltemperaturen når över sju grader, säger Klas Lindén, Däckexpert på Michelin.

Överlägsen säkerhet med Primacy 4

Michelin Primacy 4 är ett personbilsdäck som finns i 150 olika dimensioner. Det gör att det passar de flesta bilar och modeller. Primacy 4 står för hög säkerhet och prestanda – från första till sista milen. Med sista milen räknas från det att däcket nötts ner till 1,6 millimeters mönsterdjup vilket är den lagliga gränser för sommardäck i Sverige. Ett nytt säkerhetsorienterat däckmönster kallat Evergrip Technologies gör att däcket har 22 procent mer utrymme för avledning av vatten jämfört med sin föregångare. Det gör däcket är säkrare på vått underlag, däcket behåller även samma höga säkerhet när däcket är slitet. 

Lång livslängd

På dimension 205/55 R16 91V ligger Michelin Primacy 4 bättre än gränsvärdet i den Europeiska förordningen R117 gällande grepp på vått underlag. ”Primacy 4 bromsar bäst på vått och klarar vattenplaning rakt fram mycket bra. Även bromssträckan på torrt får bra betyg”, skriver Vi Bilägare i sitt stora sommardäckstest publicerat 05/2019. För delmomentet bromsning på våt väg får däcket högsta betyg – 15 poäng.

Vi Bilägare har även testat däckets bromssträcka med en millimeter vatten på vägbanan. Från 100 till 0 km/h bromsar Michelin Primacy 4 på 49,1 meter. ”Michelin är i en klass för sig och stannar nästan 1,5 meter kortare än näst bästa däck”, skriver Vi Bilägare i testartikeln. Även på torr asfalt ligger Michelin bra till i samma test, med en bromssträcka på 35,9 meter.

Bra bromsförmåga på torrt underlag

Vid inbromsning från 100 km/h till stillastående presterar Michelin Primacy 4 på topp i ett däcktest från Auto Motor & Sport 2019. Däcket behöver en bromssträcka på 36,1 meter för att nå denna toppnotering. ”Michelin placerar sig i ledning med topprestationer i alla torra testdelar, komfort och däckbuller”, skriver Auto Motor & Sport. Även när det gäller rullmotstånd ligger Primacy 4 bra till jämfört med sina konkurrenter. I det långa loppet betyder det mycket för bränsleeffektiviteten, hela 20 procent skiljer Michelin Primacy 4 från däcket som kom sist i testet för rullmotstånd. Grovt räknat kan det innebära en merförbrukning på upp till en halv liter bränsle per 100 kilometer.

Pilot Sport 4 SUV – ett sommardäck speciellt utvecklat för din SUV

Michelin Pilot Sport 4 SUV är ett sportigt däck specifikt utvecklat för SUV-bilar, eller stadsjeepar som de ibland kallas. SUV står för sport utility vehicle. Däcket har tagits fram i samarbete med några av världens ledande biltillverkare, vilket ger flera fördelar.
– Framförallt bekräftar det att däckets prestanda uppfyller biltillverkarnas höga krav på exempelvis bromsgrepp, körbarhet, ljudnivå och rullmotstånd, säger Michelins Klas Lindén.

Det finns flera orsaker till varför det är viktig att välja ett SUV-anpassat däck framför ett vanligt personbilsdäck.
– Eftersom en SUV är ett högre och tyngre fordon jämfört med en normal personbil så är det viktigt att välja ett SUV-däck som har en starkare konstruktion som klarar en SUV:s specifika krav på säkerhet, menar Klas Lindén.

Säker bromsning

Michelin Pilot Sport 4 SUV bygger på ett nytt asymmetriskt däckmönster. Bland annat har slitbanans mönster och däckets uppbyggnad optimerats för ökad komfort och mindre buller. Den yttre delen av slitbanan är optimerat för maximalt grepp vid torrt väglag och kurvtagning medan den inre delen ger bästa möjliga däck på vått underlag.
– En ny sammansättning av slitbanegummit bestående av innovativa funktionella elastomer och silika ger ett utmärkt grepp vid bromsning på våta vägar, säger Klas Lindén.

Testvinnare på asfalt

Enligt ett däcktest genomfört av TUV SUD bromsar Pilot Sport 4 SUV hela 3.15 meter före sina sex värsta konkurrenter. Dessa är Goodyear Efficient Grip SUV, Continental SportContact 5 SUV, Dunlop SportMaxx RT2, Pirelli Scorpion Verde, Bridgestone Dueler H/P Sport och Hankook Ventus Prime 2. Michelin presterar fortfarande bra när det är slitet, då hela 5.2 meter snabbare än sina testmotståndare. Testet genomfördes på torr asfalt i augusti och september 2018. Även på en blöt asfaltbana som mäter 1050 meter är Michelin Pilot Sport 4 SUV 0.96 sekunder snabbare än sina motståndare.

Behöver du mer hjälp?

Du använder en webbläsare som inte stöds
Du använder en webbläsare som inte stöds av den här webbplatsen. Detta innebär att vissa funktioner kanske inte fungerar som avsett. Detta kan orsaka avvikande beteenden när du surfar på webbplatsen. Använd eller uppgradera/installera en av följande webbläsare för att få tillgång till alla funktioner på webbplatsen.
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+