Roborace utser Michelin till officiell däcksponsor

Roborace har utsett Michelin till sin officiella däckleverantör. Michelin har i hemlighet arbetat i sina testanläggningar och delat 125 års kunnande med Roborace för att utveckla en exklusiv lösning till den slutliga “Robocar”, designad av Daniel Simon. Den kommer att använda nästa generation däck från Michelin i serien.

Roborace samarbetar med de bästa leverantörerna i världen för att vidga gränserna för självkörande bilar. Däcken är avgörande eftersom de måste klara de hastigheter och påfrestningar som ett nytt tävlingsformat innebär när Roborace-serien börjar.

Samtidigt måste däcken kunna användas på vanliga standardbilar. Ett av seriens viktigaste mål är att utveckla mjukvara och hårdvara som snabbare når marknaden för förarlös teknologi och som kommer slutanvändaren till del.

Michelin är den tredje samarbetspartnern som officiellt utnämnts av Roborace, efter Nvidia som förser Robocars A.I.-hjärna med Drive PX2-teknik, och Charge, den smarta elektriska lastbilstillverkaren som kommer att leverera all kraftelektronik.

- Vi är väldigt stolta över att ha Michelin som vår samarbetspartner, säger Denis Sverdlov, vd på Roborace.

- Vi förväntar oss att våra partners är djärva och tror på en framtid med självkörande bilar där våra städer blir grönare, säkrare, tystare och smartare på ett sätt som förbättrar livet i vardagen. Michelin har imponerat på oss varje gång vi har träffats. De förstår helt och hållet den avgörande möjligheten av vägtrafikens utveckling. De sätter press på oss och på sig själva för att utveckla en värld som går från möjlighet till verklighet.

- Deras engagemang för säkerhet och innovation, och sättet som vi inspirerar varandra till att utveckla de bästa möjliga lösningarna gör det till ett perfekt partnerskap, säger Denis Sverdlov.

- Vi är mycket glada över att kunna bekräfta vårt samarbete med Roborace idag, säger Pascal Couasnon, chef för Michelin Motorsport.

- Vi har noggrant följt utvecklingen av mästerskapet och vi har testat tillsammans med dem en tid. Vi är mycket imponerade av hur snabbt Roborace har utvecklat förarlös teknologi och hårdvara till mästerskapet. Förarlös teknologi är på gång och vi vill ligga i framkanten när det gäller forskning och utveckling. På Michelin har vi alltid varit engagerade i innovationer och i att använda globala events och motorsport för att ta våra produkter till en högre nivå. Roborace ger oss nu en unik möjlighet att ta vår expertis och kunskap till en värld av självkörande bilar. Michelin vill hjälpa till att skapa framtiden och inte bara vara en del av den, säger Pascal Couasnon.

Michelin är en av världens mest framstående däcktillverkare och har lång tradition av motorsport. Det franska företaget är också en av grundarna av, och exklusiv däckleverantör till, FIA Formula E-mästerskapet som körs med helt eldrivna bilar. Michelin Motorsport har utvecklat det revolutionerande och energieffektiva däcket MICHELIN Pilot Sport EV2 för mästerskapet. Roborace är för närvarande i sin Beta-säsong och framträder på Formula E-banorna för att visa upp sig med utvecklingsbilen “DevBot”. Den officiella avtäckningen av den slutliga mästerskapsbilen äger rum 2017.

Förutom att vara en tävlingsserie med förarlösa bilar, erbjuder Roborace en plattform för världens mest innovativa teknologi och för bilföretag att testa och utforska kvaliteten på sina hårdvaror och mjukvaror med syfte att hjälpa till att snabbare komma ut på marknaden.

Roborace dokumenterar hela processen med att arrangera världens första mästerskap för förarlösa, eldrivna bilar. Serien – Inside Roborace – är tillgänglig on demand på Youtube och det senaste avsnittet från fredagen den 16 december fokuserar på utvecklingen och testerna av Michelins specifika däck för Roborace. Testerna görs vid Michelins huvudanläggning i Clermont-Ferrand.

MICHELIN Roborace partner EN

Michelin Fisheye 2K 2