Nya MICHELIN X Multi - längre livslängd, samma pris

Michelin lanserar nu nästa generation av sitt populäraste däck för tunga lastbilar. Michelin X Multi är avsett för korta till medellånga transporter. Officiella tester visar att den nya generationen däck har 15 – 20 procent längre livslängd än den nuvarande serien Michelin X MultiWay 3D - till samma pris.

Det nya däcket, som utformats både för att ge lägsta driftskostnad per kilometer och för att ge perfekt väggrepp i alla väder under däckets hela livslängd, till att börja med i fyra viktiga dimensioner: 315/70 R 22.5 X Multi Z och D kommer i mönster för alla axlar (Z) samt för drivaxlar (D), 385/55 R 22.5 X Multi F och T kommer för styraxlar (F) och för släpvagnsaxlar (T). Däcksserien X Multi utvidgas i september 2017 med lanseringen av 295/60 R 22.5 och 315/60 R 22.5 X Multi D och sedan 315/70 R 22.5 X Multi D Remix tidigt år 2018.

Underhåll av bilflotta och däck förenklas tack vare att ett RFID-chip integrerats i varje Michelin X Multi-däck. Med ”uppkopplade” däck kan den nya serien få tillgång till ett antal digitala tjänster som gör det möjligt att identifiera varje enskilt däck, förbättra skötseln av lastbilflotta och lager samt spåra olika verksamheter.

Innovation är grunden i Michelins produktutveckling och den nya däckserien införlivar de senaste teknologierna av REGENIONTM, INFINICOILTM, POWERCOILTM och CARBIONTM, som alla bidrar till att ge extra värde och prestanda till transportföretagen.

POWERCOIL-teknologin är en ny generation av lättare men ändå starkare stålkablar som gör däcket lättare utan att det förlorar i styrka eller hållbarhet.

INFINICOIL är en heldragen stållina – som kan bli så lång som 400 meter – som lindas runt däckstommen för att ge bättre stabilitet under hela däckets livslängd och göra det robustare och mer slitstarkt.

REGENION är en teknologi med självrenegerande mönsterblock som innehåller dolda mönsterspår som kommer fram när däcket slits. Det gör att däcket bibehåller sitt grepp, sin dragförmåga och säkerhet genom hela sin livslängd.

CARBION är ett material som är resultatet av en innovativ blandningsprocess där vissa komponenter i slitbanan blandas när de är i flytande form vilket skapar ett mer enhetligt material. Materialet ökar däckets livslängd och minskar rullmotståndet vilket leder till lägre bränsleförbrukning.

- Nya Michelin X Multi erbjuder ett fantastiskt väggrepp och betydligt längre livslängd, och eftersom priset är detsamma som för den föregående serien bekräftar det Michelins åtagande att ge våra kunder lägsta totalkostnad, säger Anders Lindgren, teknisk chef för lastbils och- bussdäck på Michelin Nordic AB.

Som alla Michelins däck för tunga lastbilar är serien Michelin X Multi konstruerad på Michelins välkända högkvalitativa stomme, vilket gör det möjligt att mönsterskära och regummera däcket med processen Michelin REMIX. Det gör att våra kunder kan sänka kostnaderna ännu mer genom att använda däcket fullt ut, säger Anders Lindgren.

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsidawww.michelin.com eller www.michelin.se

Michelin X Multi D 315-70-225

Michelin X Multi Z 315-70-225