Nya Michelin Pilot Sport 4S för extra körglädje

Nu lanserar Michelin det nya högprestandadäcket Michelin Pilot Sport 4S som är uppföljaren till det populära Michelin Pilot Super Sport. Det är framtaget för sportbilar och sedanmodeller med hög prestanda och erbjuder exceptionell styrprecision och riktningsstabilitet.

Michelin Pilot Sport 4S är utvecklat för körning på hög nivå både på vanliga vägar och på tävlingsbanor och har redan placerats som nummer ett i sin klass. I tester som genomförts av den oberoende organisationen TÜV SÜD på bana i Tyskland har det överglänst de fem viktigaste konkurrenterna genom att leverera:

• Bäst på broms på torr vägbana
  • Bäst på broms på våt vägbana
  • Bästa varvtider på torrt underlag

Michelin Pilot Sport 4S erbjuder utmärkta bromsprestanda både på torra och våta vägbanor tack vare användningen av ‘bi-compound technology’. I den yttre delen av däckmönstret används en hybrid gummiblandning som ger bästa grepp på torra ytor medan den inre delen använder en ny gummiblandning med silica och funktionella elastomerer som ger däcket ett konsekvent grepp på alla våta ytor.

Dessa egenskaper, både på torra och våta vägbanor, står ofta i konflikt med varandra bland sportbilsdäck men har nu förbättrats i det nya däcket från Michelin.

Livslängd
I tester som utförts av Dekra Test Center visade det nya däcket den bästa livslängden i klassen och var det enda däcket som passerade 50 000 km.

Däcket är det första i sin kategori av sportdäck att nå en A märkning på den europeiska skalan (för 19 tums däck) avseende bromsegenskaper på våt vägbana. Det passerar också en milstolpe när det gäller att minska vägbuller samtidigt som det ger hög körkomfort.

Utvecklat för de bästa sportbilarna
I däcket, som siktar på att bli ett av de mest framgångsrika sportdäcken som Michelin någonsin tagit fram, används konstruktionsmetoder och material som utvecklats direkt ur tävlingar som FIA World Endurance Championship (WEC) och dess flaggskepp Le Mans 24 timmars, Formula E och WRC.

Michelin arbetar hand i hand med världens ledande biltillverkare för att kunna erbjuda de lämpligaste däcken till de mest exklusiva bilmodellerna som BMW M, Ferrari, Ford, Mercedes-AMG och Porsche.

Sammetslika däcksidor och fälgskydd
Som på alla Michelins toppmodeller används Michelin Premium Touch Technology för att göra däcksidorna snyggare. Då de allra flesta sportbilar är utrustade med stora fälgar och däck med låg profil, har däcket ett praktiskt och estetiskt fälgskydd som i de flesta fall gör att man undviker kontakt mellan fälg och trottoarkant.

Nya Michelin Pilot Sport 4S finns tillgängligt i 34 storlekar i 19 och 20 tums diameter.

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsidawww.michelin.com eller www.michelin.se

Michelin PS4S On-Car

160708 michelin pilot sport 4S 3-4 profil 04