Michelin levererar nya generationens däck till Boliden

Michelin lanserar nu nya Michelin XDR3 för stela dumprar och levererar samtidigt de första däcken till Bolidens Aitik gruva. Nya Michelin 40.00 R57 XDR3 levererar en ökad livslängd med minst tio procent jämfört med dess föregångare Michelin XDR2.

De nya däcken 40.00 R 57 och 53/80 R 63 Michelin XDR3 är utvecklade för stela dumpers som används i öppna dagbrott. En av de största utmaningarna som gruvnäringen ställs inför idag är att minska kostnaden genom att arbeta mer effektivt, utan att påverka säkerheten på arbetsplatsen, och därmed förbättra lönsamheten.

Nya Michelin XDR3 har utvecklats med tre nya innovationer som bidrar till en ökad livslängd med minst tio procent jämfört med föregångaren Michelin XDR2.

Ett revolutionerande nytt däckmönster
Jämfört med föregångaren ger det nya däckmönstret flera fördelar.

- Bättre slitstyrka på grund av bättre värmeavledning då slitbanan är 8 grader Celcius svalare.
-
Större volym gummi i slitbanan är i kontakt med marken vilket minskar slitaget och ger bättre fördelning av lasttrycket i kontaktytan tack vare lägre marktryck.
-
Skuldrornas mönsterklackar låser varandra vid kurvtagning vilket ytterligare minskar däckslitaget.

Fyra nya innovativa gummiblandningar
En ny blandningsprocess garanterar homogenare sammansättning av gummiblandningen vilket ökar slitstyrkan. Varje enskild typ av gummiblandning erbjuder speciella egenskaper som är anpassade till förhållandena på arbetsplatsen och användningsområdet, från hög slitstyrka till hög hastighetskapacitet.

Korrosionsskyddade stålkablar
De höghållfasta stålkablar som används i däckens arbetslager och stomme är tio procent starkare än i XDR2 och är isolerade med gummi för att förhindra att korrosion sprids vid skador, vilket förlänger däckens livslängd.

Michelin XDR3 är också förberett för MEMS[1]. Det betyder att det är möjligt att snabbt och enkelt installera sensorer av senaste slag för att i realtid överföra information om temperatur och lufttryck.

Michelins forsknings- och utvecklingsteam har lagt mer än sex år på att utveckla det här nya däcket för att vara säkra på att det uppfyller kundernas förväntningar och behov. Under den omfattande testprocessen har mer än 25 miljoner kilometer tillryggalagts, det motsvarar 625 varv runt jorden.

Michelin 40.00 R 57 XDR3 lanseras i september 2016 och 53/80 R 63 kommer i januari 2017.

För bilder besök :

[1] Michelin Earthmover Management System

PR New MICHELIN XDR3 EN

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES GENIECIVIL-EARTHMOVERS MICHELIN-XDR3 IMAGES MINE IMAGES Michelin XDR3-165

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES GENIECIVIL-EARTHMOVERS MICHELIN-XDR3 IMAGES MINE IMAGES Michelin XDR3-7

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES GENIECIVIL-EARTHMOVERS MICHELIN-XDR3 IMAGES MINE IMAGES Michelin XDR3-167

albums PRESS 02 PNEUS-TYRES GENIECIVIL-EARTHMOVERS MICHELIN-XDR3 IMAGES TIRE IMAGES pneu-3-4 web-XDR3-40R57