Michelin lanserar ny måttstock för däck till sportmotorcyklar

För att markera den här viktiga lanseringen presenterades sportdäcket Michelin Power RS vid Michelin Australian Motorcycle Grand Prix. Den nya däcksserien har exceptionella prestanda och kommer att finnas tillgängligt från den första januari 2017.

När det gäller grepp på torra vägar, smidighet, stabilitet och prestanda framstår Michelin Power RS som den nya måttstocken för landsvägsdäck till sportmotorcyklar och riktar sig därför till de mest krävande förarna[1].

Däckets höga prestandanivå inom alla dessa områden är resultatet av en kombination av Michelins långvariga expertis, dess erfarenhet av racing på högsta nivå och den mångsidiga karakt ären på dess innovationer.

Kombinationen av nya gummiblandningar, varav några hämtade från racing, och en ny däckstomme har som resultat gett ojämförligt bra grepp på torra vägar och en unik upplevelse för f öraren.

Det innovativa bakdäcket utmärks av en patenterad konstruktion som drar fördel av Michelin ACT+ teknologi för perfekt stabilitet rakt fram och i kurvor.

Däcket kommer att finnas tillgängligt i 13 olika storlekar (fyra framdäck och nio bakdäck) och täcker därmed ett brett spektrum av motorcyklar, från 300 cc till stora Supersportmodeller.

Bilder och illustrationer med anledning av lanseringen av Michelin Power RS finns tillgängliga på: http://michel.in/2deJjvm

[1] Enligt en serie tester som genomfördes av Motorrad Test Center i oktober 2016 vid Boxberg et Neuhausen banan i Tyskland, på en BMW S1000RR utrustad med däck i dimensionen 120/70ZR17 och 190/55ZR17, där man jämförde nya Michelin Power RS med följande konkurrenter: Pirelli Diablo Rosso 3, Dunlop Sportsmart 2, Continental Sportattack III, Bridgestone S21, Metzeler M7 RR.

PR Manager Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Phone: 0046 8 709 07 76, Mobile: 0046 72 250 07 40, Mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagsl ösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se