Michelin lanserar lufttrycksrådgivare

Michelins nya lufttrycksrådgivare ökar säkerheten och effektiviteten för operatörer av anläggningsmaskiner världen över och finns tillgänglig för alla mobila enheter. Det här verktyget är det första i sitt slag som specifikt riktar in sig till anläggningsbranschen.

Det är välkänt i branschen för anläggningsmaskiner att det inte är en god affär att köra med fel däcktryck. Men hittills har det varit svårt att veta vilket däcktryck som är det optimala. Det är emellertid på väg att ändras eftersom Michelins nya lufttrycksrådgivare gör det möjligt för operatörer att snabbt och enkelt söka den informationen med hjälp av vilken mobil enhet som helst.

Systemet fungerar så att man helt enkelt skriver in fordonets märke och modell på skärmen. Nästa steg är att fastställa optimalt däcktryck för det lokala användningsområdet genom att ange maskinens arbetshastighet, tomvikt samt belastad vikt, plus belastning vid tippning och individuell axelbelastning. Med den informationen räknar Michelins lufttrycksrådgivare snabbt fram det optimala däcktrycket för fordonets varje axel.

Det finns en rad fördelar för den som använder lufttrycksrådgivaren:

- Ökad säkerhet
Längre livslängd på däcken
Minskad risk för skador på däck och maskin
Lägre bränsleförbrukning.

Tillsammans ökar det produktiviteten tack vare lägre däckkostnad och mindre stilleståndstid för maskinerna.

Däckens livslängd ökar om man använder rätt lufttryck eftersom det minskar slitagehastigheten och gör däcken motståndskraftigare mot skador.

Ur säkerhetssynpunkt är det viktigt att man använder rätt lufttryck eftersom det optimerar fordonets köregenskaper på transportvägar och ökar stabiliteten när man kör med förhöjd last. Det minskar också risken för att det uppstår inre strukturella skador på däcken på grund av de överhettas eller aggressionsskador på slitbana eller däcksidor vilket kan leda till plötsliga och möjligtvis farliga skador på däck eller fälg.

Lufttrycksrådgivaren finns tillgänglig från och med nu utan kostnad och kan användas av alla, inklusive fordonstekniker, däckhandlare och maskinoperatörer och förare.

Du hittar Michelins nya luftrycksrådgivare här:

PR Michelin EM Tire Pressure Advisor EN

MICHELIN Press Adv 1