MICHELIN AXIOBIB 2

Däckserien Michelin AxioBib 2 är avsedd för medelstarka till mycket motorstarka traktorer och erbjuder den högsta lastkapaciteten i sin klass.

Medelstarka till mycket starka traktorer har utvecklats under senare år. De används allt intensivare, bättre prestanda efterfrågas och tiden de används på vanliga vägar har ökar allteftersom användarna försöker öka sin produktivitet. Samtidigt vill lantbrukarna ha möjligheten att använda smalare fälgar som passar till äldre maskiner. Michelin AxioBib 2 har svaret på de här två önskemålen.

Däcken har designats speciellt för att användas där det krävs hög dragkraft som vid harvning, skördearbete eller spridning av gödsel, oftast tillsammans med traktorer med vridmomentstarka motorer. Serien innefattar fyra storlekar, med två extra speciellt avsedda för plöjning:

Michelin AxioBib 2 VF 540/65 R30 158D/155E TL
Michelin AxioBib 2 VF 650/65 R42 174D/171E TL

Michelin AxioBib 2 VF 620/75 R30 172D/169E TL – Nyhet
Michelin AxioBib 2 VF 650/85 R42 183D/180E TL – Nyhet

Däckserien Michelin AxioBib 2 erbjuder den högsta lastkapaciteten i sin klass tillsammans med hög dragkraft på fälten, plus full kompatibilitet med system för central däcktrycksreglering.

1. Klassledande lastkapacitet utan kompromiss med komfort
Den här serien erbjuder nya tekniska funktioner och jämfört med konkurrenterna har AxioBib 2 det högsta lastindexet. Maskiner som är utrustade med de här däcken kan bära tyngre last eller arbeta med ännu lägre lufttryck för att skydda jorden, vilket sparar tid och energi och optimerar avkastningen – vilket allt leder till bättre effektivitet.

2. Hög dragkraft på fälten
Däckserien AxioBib 2 har förlängd kontaktyta som ger 19 procent större kontakt med marken[1]. Antalet mönsterklackar som är i kontakt med marken har ökats och det gör att traktorn kan utnyttja upp till 35 procent mer motoreffekt jämfört med den tidigare serien.

Dessutom är de två däckdimensionerna i nya AxioBib 2 de enda som finns tillgängliga på marknaden. Däcket är avsett för plöjning i fåran efter en motorstark traktor, en process som kräver ett ”smalare” däck för att passa i fåran med maximalt grepp när man använder ett däcktryck under 1 bar.

3. Kompatibel med standardmonterad utrustning för central däcktrycksreglering samt NRO-märkt.
Lantbrukare som väljer system för central däcktrycksreglering kan använda alla däcktryck för optimala prestanda oavsett förhållanden, både på väg och på fälten. Däcksserien AxioBib 2 tillåter så lågt lufttryck som 0,6 bar, något som Michelin är först med. Serien ökar tillgängligheten på Michelin Ultraflex lågtrycksdäck, vilket kan öka lantbrukarens avkastning med upp till fyra procent[2].

Därutöver är 650/65 R 42 Michelin AxioBib 2 inte bara det enda däcket som passar fälgstorlekar som rekommenderas av ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), utan det är nu också märkt med ”NRO” (Narrow Rim Option). Märkningen gör det möjligt att välja en smalare fälg än vad ETRTO vanligen tillåter för IF och VF-däck. Det ökar möjligheterna att använda de här däcken på redan befintliga maskiner. Däcksdimensionen monteras vanligen på 23-tumsfälgar men tack vare NRO kan de också monteras på 20- eller 21-tumsfälgar.

[1] Interna tester genomförda i juni 2016 med standarddäck
Cf. Harper Adams University Study

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publiserar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsidawww.michelin.com eller www.michelin.se

Michelin Axiobib 2 - VF 540-65 R30