Mercedes AMG GT R får skräddarsydda Michelin Pilot Sport Cup 2

En specialutvecklad version av Michelin Pilot Sport Cup 2 blir det enda däck som monteras som originalutrustning på nya Mercedes-AMG GT R.

Michelin Pilot Sport Cup 2-däcket, som är godkänt för gatbruk, har en optimerad profil och ett asymmetriskt däckmönster tillsammans med en ny single gummiblandning som utvecklats i tävlingsserier som World Endurance Championship. Den kombinationen har resulterat i en optimal balans mellan köregenskaper, grepp och slitstyrka som specificerats av AMG:s tekniker.

Mercedes-AMG GT R är AMG:s mest avancerade bil hittills. Utmaningen för Michelins tekniker var att ta fram ett ultra-högprestandadäck som erbjuder högsta säkerhetsnivå under en rad olika väg- och banförhållanden, utan att kompromissa med däckets livslängd – i synnerhet vid körning på bana. Under den 18 månader långa utvecklingsprocessen tillverkade och testade Michelin nära 900 prototypdäck och 800 förseriedäck. Dessa testades noggrant både av Michelins testförare och av AMG:s tekniker på ett antal banor inklusive Nardo, Nürburgring och Michelins egen testbana Ladoux nära Clermont-Ferrand i Frankrike.

Förutom mono compound och det asymmetriska däckmönstret har Michelin Pilot Sport Cup 2 också Track Variable Contact Patch 3.0 som utvecklats inom motorsporten. Det optimerar trycket i däckets kontaktyta så att lika mycket gummi alltid är i kontrakt med vägen eller banan, vare sig man kör rakt fram eller genom kurvor.

Förutom de specifika tekniska beståndsdelar som används i däcket har Michelin Pilot Sport Cup 2 också Premium Touch-effekt på däcksidorna. Det förhöjer däckets utseende och garanterar att det passar in i bilens aggressiva framtoning. Däcken till Mercedes-AMG GT R har följande dimensioner: 275/35 ZR 19 fram och 325/30 ZR 20 bak.

Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se

PR Michelin PS Cup 2 AMG GT R EN

Michelin AMG GT R 1