DÃCKDÃCK VISA ALLA DÄCKVISA ALLA DÄCK ÅTERFÖRSÄLJAREÅTERFÖRSÄLJARE

Sportig körning | FAQ (svar på vanliga frågor)

Läs vad våra experter svarar

Sportig körning | FAQ (svar på vanliga frågor)

  • Har tillverkningsdatumet någon betydelse för däckets prestanda?
    Däck tillverkas av olika sorters material och gummibaserade komponenter vars egenskaper förändras med tiden. Ett däcks förändring över tid påverkas av många faktorer – t.ex. klimat, lagringsförhållanden (temperatur, luftfuktighet, placering, osv.), användning (belastning, hastighet, däcktryck, vägskador osv.) , allt det som däcket utsätts för under sin livstid. Dessa föråldringsfaktorer varierar så mycket att det är omöjligt att förutsäga exakt hur länge ett däck kommer att hålla. Därför rekommenderas det att man, förutom de vanliga kontroller som man som ägare själv utför, också låter en fackman undersöka däcken med jämna mellanrum. Denne kan avgöra om det är lämpligt att fortsätta köra med däcket eller om det behöver bytas. Ju äldre ett däck är, desto troligare är det att de behöver bytas p.g.a. åldrande eller andra faktorer som upptäcks vid kontrollen. Som en försiktighetsåtgärd, även om däckens skick verkar acceptabelt eller om slitaget ännu inte nått ner till det minsta lagliga mönsterdjupet, rekommenderar Michelin att man byter däck som är 10 år eller äldre räknat från tillverkningsdatum. Denna 10-årsgräns beräknas från det datum som anges i DOT-koden.
  • Hur påverkas däckens följsamhet med hastigheten?
    Den avtar. Dock ska det sägas att armeringen med aramidfibrer i MICHELIN Pilot Super Sport, gör att däckprofilen kan hållas under kontroll i mycket höga hastigheter, vilket i hög grad begränsar den normala försämringen av följsamheten.
  • Vad händer om jag byter till en annan däckdimension? Hur inverkar bredare däck på prestandan?
    Större däck innebär normalt bättre styrprecision och följsamhet. Komforten brukar minska något (inte lika mjuk åkkomfort), liksom vattenplaningsprestandan vid körning genom pölar i högre hastigheter.
  • Hur gör man för att köra in sina däck på rätt sätt?
    Kör lugnt och försiktigt de första kilometrarna, väl under hastighetsbegränsningarna, för att stabilisera armeringsfibrernas och även andra materials egenskaper och för att säkerställa att däcket sitter korrekt monterat på fälgen.
  • På vanlig väg eller på bana, vad är det bästa sättet för att få en optimal balans mellan effektivitet, prestanda och livslängd för sportdäck?
    Rent allmänt kan man säga att det är absolut nödvändigt att hålla ett öga på trycket i däcken för att kunna maximera deras prestanda och livslängd. (För mer information, se FAQ (svar på vanliga frågor) på vår webbplats. När man kör på bana är det bra att dela upp passen med ett par avsvalningsvarv. 2 separata 4-varvspass i toppfart sliter mindre på däcken än 1 pass om 8 varv.
    06/2013 - Sportdäck- club911.net
  • Med MICHELIN tävlingsdäck, hur många sekunder vinner man per varv man i en sportvagnsprototyp eller GT-modell, jämfört med motsvarande standardsportdäck av samma dimension?
    Det finns alldeles för många variabler inblandade för att kunna ge något generellt svar på detta (t.ex. vilken typ av bil, vilken bana och exakt vilket racingdäck det handlar om). Som ett exempel kan dock nämnas att man i en standard-Porsche på en 3 km lång bana kan sänka sin varvtid med 6 sekunder om man väljer MICHELIN racingslicks, jämfört med om man lagt på MICHELIN Pilot Super Sport.
    06/2013 - Sportdäck - club911.net
  • Hur mycket stiger temperaturen i slicks om hjulen låser sig? När man kör kvalificeringsvarv, varför är däcken som mest effektiva först efter ett par, tre varv och inte på en gång? Vad händer med däcken efter denna prestandatopp, speciellt med gummit på ytan?
    Vid hård inbromsning (då hjulen låser sig) är detta fenomen så kortvarigt och lokalt betingat att det inte uppstår någon mer betydande eller långvarig höjning av trycket eller temperaturen i däcket. Däremot ökar temperaturen avsevärt på utsidan av däcket, och det på ett mycket lokalt ställe – speciellt på slicks. Första gången däcket används, bryts polymerkedjorna på ytan av det upp. Detta innebär en irreversibel förändring av däckblandningens egenskaper. När denna topp passerats, stabiliseras både däcktemperaturen och däcktrycket. Vi kan tillägga att det inte finns något som kallas ”ytgummi” – det är samma gummi som används genom hela mönstret.
    10/2013 - Från bana till landsväg - club911.net
  • Hur tyder man märkningen på sidan av ett Track Day- eller landsvägsdäck?
    För landsvägsdäck, se ”Så tyder du däckmarkeringarna”. Tyckte du att det här var intressant? Varför inte dela det med andra intresserade?
  • Hur tyder man märkningarna på sidan av ett Track Day- eller landsvägsdäck?
    Motorsportdäck har en annan dimensionsbeteckning än landsvägsdäck. Om vi tar dimensionsbeteckningen 20/65-18 på ett rallydäck som exempel, så betyder ”20” bredden på däckmönstret i cm, ”65” avser den totala diametern i cm och ”18” fälgdiametern i tum.
  • Var hittar jag tillverkningsdatumet på sidan av ett landsvägsdäck?
    Det anges av de 4 sista siffrorna i DOT-koden. De första 2 siffrorna anger veckonumret och de 2 sista året för då däcket tillverkades. En DOT-kod som slutar med "1310” innebär alltså att däcket tillverkades vecka 13 år 2010, d.v.s. i mars 2010.
    Så tyder du däckmarkeringarna
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Älskar du prestanda?

High perfomance-däck

High perfomance-däck

Upptäck Michelins utbud av högprestandadäck – High Performance. Hitta dina
Upptäck MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Upptäck MICHELIN Pilot Sport 4 S

Har du sett en av Michelins senaste innovationer? Se mer om detta däck
MICHELIN PASSION

MICHELIN PASSION

En adrenalinfylld kanal på YouTube helt ägnad åt motorsport och hög prestanda Kolla in den nu