Sverige

PASSAR DÄCKET DIN BIL?

TA REDA PÅ DET NU

HITTA EN ÅTERFÖRSÄLJARE

Hitta en återförsäljare nära dig för priser och tillgänglighet

Produktfördelar

  • 50 % fler varv på bana, snabbare!*

  • Tack vare teknologi från Endurance-racing

  • ...och med MICHELIN Total Performance får du mer prestande i varje däck

Teknik

  • Bi-Compound Technology

    Bi-Compound Technology

    > Exceptionellt bra grepp på torra vägar
    > Förbättrade fasta varvtider på torr bana

    Distribution av två olika gummiblandningar mellan den yttre och inre delen av slitbanemönstret

    Utsida: En elastomer i form av “högmolekylkedja” med rätt hårdhet för utmärkt grepp. Ger extremt bra grepp vid kurvtagning på torra vägar.
    Insida: kraftigare elastomer för exakt styrning och bästa köregenskaper

  • Track Longevity 2.0®-teknologi

    Track Longevity 2.0®-teknologi

    Långsammare utslitning av yttre skuldra
    Förstärkt yttre skuldra
    För längre hållbarhet / lång livslängd vid bankörning

  • Djupare slitbanemönster

    Djupare slitbanemönster

    Våtgrepp: Försenar vattenplaning
    Ökad säkerhet på VÅTA vägar
    +20% djupare slitbanemönster

DIMENSIONER & DÄCKETIKETTER

Bredd Profil Diameter Belastningskapacitet Hastighetskapacitet Specifikation
215 45 R 17 91 Y XL E C 70dB
225 45 R 17 94 Y XL E C 70dB
225 40 R 18 92 ZR(Y) XL E C 70dB
235 40 R 18 95 ZR(Y) XL E C 71dB
235 40 R 19 96 ZR(Y) XL E C 70dB
235 35 R 19 91 ZR(Y) XL | N0 E C 71dB
235 35 R 19 91 ZR(Y) XL E C 71dB
245 40 R 18 97 ZR(Y) XL E C 71dB
245 35 R 19 93 ZR(Y) XL | N0 E C 70dB
245 35 R 19 93 ZR(Y) XL | MO1 E C 70dB
245 35 R 19 93 ZR(Y) XL | * E C 70dB
245 35 R 20 91 ZR(Y) N0 F C 70dB
245 35 R 20 91 ZR(Y) K1 F C 70dB
245 30 R 20 90 ZR(Y) XL E C 70dB
245 30 R 20 90 ZR(Y) XL | RO1 E C 70dB
255 40 R 17 98 Y XL E C 71dB
255 35 R 19 96 ZR(Y) XL E C 71dB
255 35 R 19 96 ZR(Y) XL | MO1 E C 71dB
255 40 R 20 101 ZR(Y) XL E C 71dB
265 35 R 18 97 ZR(Y) XL E C 71dB
265 40 R 19 102 ZR(Y) XL E C 71dB
265 35 R 19 98 ZR(Y) XL | MO E C 71dB
265 35 R 19 98 ZR(Y) XL E C 71dB
265 35 R 19 98 ZR(Y) XL | MO1 E C 71dB
265 35 R 19 98 ZR(Y) XL | * E E 71dB
265 35 R 19 98 ZR(Y) XL | * | DT E C 71dB
265 30 R 19 93 ZR(Y) XL E C 71dB
265 35 R 20 95 ZR(Y) N0 E C 71dB
265 35 R 20 99 ZR(Y) XL | N1 E C 71dB
275 35 R 19 100 ZR(Y) XL | MO E C 71dB
285 30 R 18 97 ZR(Y) XL E C 73dB
285 35 R 19 103 ZR(Y) XL E C 73dB
285 35 R 20 104 ZR(Y) XL E C 73dB
285 30 R 20 99 ZR(Y) XL | MO1 E C 73dB
285 30 R 20 99 ZR(Y) XL | * E E 73dB
295 30 R 18 98 ZR(Y) XL E C 73dB
295 30 R 19 100 ZR(Y) XL E C 73dB
295 30 R 20 101 ZR(Y) XL | MO E C 73dB
295 30 R 20 101 ZR(Y) XL | N0 E C 73dB
305 30 R 19 102 ZR(Y) XL | N0 E C 73dB
305 30 R 20 103 ZR(Y) XL | N0 E C 73dB
305 30 R 20 103 ZR(Y) XL | K1 E C 73dB
305 30 R 20 103 ZR(Y) XL | RO1 E C 73dB
325 30 R 19 105 ZR(Y) XL | N0 E C 73dB
325 30 R 20 106 ZR(Y) XL | MO E C 73dB
325 25 R 20 101 ZR(Y) XL E C 73dB
325 30 R 21 104 ZR(Y) N0 C C 73dB
325 30 R 21 108 ZR(Y) XL | N1 E C 73dB
345 30 R 20 106 ZR(Y) E C 72dB

Användarvillkor

Användarvillkor


  • MICHELIN Pilot Sport CUP 2 är ett däck utvecklat för bankörning (semi slick-däck) som även är godkänt för användning på allmän väg. Detta däck är särskilt optimerat för användning på torr bana. På våt bana eller väg där det finns risk för vattenplaning måste du anpassa körstilen genom att minska hastigheten och hålla bilens automatiska system för säkerhet och förarassistans påkopplade.

    På grund av köregenskaperna på bana och väg rekommenderar vi starkt att en komplett uppsättning med 4 MICHELIN Pilot Sport Cup 2-däck monteras

    Vid körning på bana, kom ihåg att
    o Kontrollera däckens skick: kontrollera för slitage och skador
    o Öka gradvis däckens temperatur genom att köra några varv på banan med måttlig hastighet

    Efter bankörning och innan du återvänder till allmän väg, tänk på att
    • Alltid kontrollera skicket på däcken och säkerställa att de är säkra och överensstämmer med lagstadgade krav
    • Låta däcken svalna innan nödvändig justering av däcktryck görs
    • Justera däcktrycket för kalla däck enligt det tryck som rekommenderas av biltillverkaren
    • Koppla till eventuella frånslagna säkerhetssystem, förarassistanssystem och däcktrycksövervakning

    RÅD FÖR DÄCKTRYCK

    På bana för de flesta bilar (*)
    Kalla däck
    • MICHELIN Pilot Sport Cup 2 ska ha ett tryck på mellan 1,7 bar (24 psi) och 1,8 bar (29 psi) fram och bak
    • Låt aldrig trycket vara lägre än 1,5 bar (22 psi)

    Varma däck
    • Optimalt däcktryck för MICHELIN Pilot Sport Cup 2 är mellan 2,3 bar (33 psi) och 2,5 bar (36 psi) fram och bak
    • Låt aldrig däcktrycket falla under 2,0 bar (29 psi)

    Användning på allmän väg
    • Följ biltillverkarens rekommenderade däcktryck för kalla däck

    * Informationen gäller för de flesta bilar som även körs på bana, dvs.: Audi R8, BMW M3 E90/E46/F80, Porsche GT3/GT3 RS/911 Carrera/Boxster/Cayman, Renault Megane RS, Subaru Impreza/WRX/BRZ
    För alla andra fordon och särskilt när det gäller tunga fordon eller annan specifik information, vänligen gå till din lokala webbplats www.michelin.se.

    VARNING!
    • Om däcken inte ska användas under en längre tid, ska MICHELIN Pilot Sport Cup 2 demonteras (på fälg). Minska däcktrycket till hälften av det normala trycket inför förvaring
    • Förvara däcken på en ren och torr plats, skyddad mot direkt solljus och i temperaturer över 0 °C enligt Michelins tekniska dokumentation som finns på webbplatsen
    • MICHELIN Pilot Sport Cup 2-däck ska inte användas, förvaras eller hanteras i temperaturer lägre än -10 °C
    • Under sådana förhållanden påverkas däckets egenskaper negativt med reducerad prestanda som följd. Låga temperaturer kan orsaka sprickor i gummiblandningen och därmed också ge reducerad prestanda vid användning
    • Använd aldrig däck med sprickor, skåror eller skador på däcksidorna eller slitbanan. Om du är tveksam bör du ta kontakt Michelins lokala tekniska avdelning
    • Vid intensiv användning på bana under längre perioder, tänk på att skador kan uppstå på däcken och däckstommarna till följd av upprepad körning över banans kantstenar (kerbs)
    • Vid upprepad körning över banans kantstenar (kerbs) (eller hård körning utanför banan) bör däckets invändiga skick och konstruktion kontrolleras genom att demontera det från fälgen och låta det kontrolleras både invändigt och utvändigt av en fackman.
    • Vi rekommenderar visuell inspektion av däcken efter varje körpass innan du kör ut på banan igen

BETYG & RECENSIONER

  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader

Villkor

* jämfört med tidigare generation, MICHELIN Pilot Sport Cup+. Interna tester 2013.