Sverige

Varför välja MICHELIN?

Varför välja Michelin?

MICHELIN 12 May 2010

Nummer ett när det gäller säkerhet för konsumenterna(1)
Nummer ett när det gäller livslängd(2)
Nummer ett inom bränsleekonomi(3)

WHY MICHELIN?

Innovation ligger i vårt DNA. Det har hållit oss i framkant i mer än ett århundrade. Tidiga innovationer är det första radialdäcket på femtiotalet, och det första "gröna" däcket för mer än tio år sen. Idag utvecklar vi nya innovationer som Michelin Active Wheel som tas fram för att förändra framtidens fordon. Vårt arbetssätt har alltid varit att inte kompromissa på säkerhet, livslängd eller bränsleekonomi. Det är så vi har kunnat forma och leda däckmarknaden under en så lång tid och förutse konsumenternas förväntningar med innovativa lösningar.

Nummer 1 inom produktutveckling i över 100 år:

4 000 personer arbetar inom forskning och utveckling med den största forsknings- och utvecklingsbudgeten inom däckindustrin.

Nummer 1 hos europeiska konsumenter:

Närmare en av tre konsumenter säger att de väljer däck från MICHELIN framför alla andra märken när de köper däck(1).

Nummer 1 i tävlingssammanhang:

Det enda märket som vunnit i samtliga världsdiscipliner (F1, WRC, Moto GP, Endurance...).  

Från "mer mobilitet" till "bättre mobilitet"

År 1885 tog André och Edouard Michelin ledningen genom att montera de första däcken på en bil. Från den stunden har Michelin sammankopplats med framsteg inom vägmobilitet. Bilindustrin är i konstant förändring och därmed även förarnas förväntningar. Målet är att behålla ledningen med nya innovationer.

En mer givande resa

Vårt fokus på Michelin har alltid varit att hjälpa föraren få ut så mycket som möjligt ur varje resa. Från att radialdäcket uppfanns till våra röda och gröna reseguider har vi lett och inspirerat människor i varje led i deras bilfärd.

Det var då, det här är nu

Idag ställs högre krav på att visa respekt för miljön och att spara energi. Det innebär att göra det lilla extra för att forma framtidens mobilitet på ett hållbart sätt.

Världens första energieffektiva däck

Redan 1992 introducerade vi det första energieffektiva däcket genom att introducera silika i gummiblandningen, vilket sänkte bränsleförbrukningen dramatiskt. Om alla bilar i Europa skulle vara monterade med "gröna" MICHELIN ENERGYTM Saver-däck skulle vi spara cirka 3 miljarder liter bränsle varje år (motsvarar 100 000 oljetankers). Vi uppskattar att sedan 1992 har MICHELINs "gröna" energisnåla däck lett till följande besparingar:

12 miljarder liter bränsle och 30 miljoner ton CO2

För de senaste siffrorna, besök Michelin Green Meter.

Det är tid till handling

Nu är stunden kommen att fokusera på hållbar väg-mobilitet och att anta den långsiktiga utmaningen för bättre mobilitet och bättre miljö. Michelins forskningscenter består av 4000 anställda med den största budgeten för F&U inom däckindustrin.

Sedan starten 1889 har Michelin lett utvecklingen inom mobilitet. Idag är vårt uppdrag att på ett hållbart sätt bidra till mobilitetsutvecklingen av varor och människor genom att förbättra säkerheten, effektiviteten och inte minst glädjen att resa.


(1) MICHELIN är det mest välrenommerade däckmärket bland europeiska konsumenter
(studie utförd av TNS Sofres 2008 på de 6 främsta europeiska marknaderna) när det gäller:
  • säkerhet på våt vägbana.
  • produktens tillförlitlighet.
  • trafiksäkerhet.

(2) Jämfört med de främsta konkurrenterna. Enligt konsumenterna: studie utförd av TNS Sofres
2008, på de 6 främsta europeiska marknaderna. Bekräftat av tester av TÜV SÜD Automotive 2008
och DEKRA Test Center 2009 på de mest sålda däcken inom varje segment.

(3) Beräknat utifrån tester av rullningsmotstånd genomfört av TÜV SÜD Automotive 2008 och 2009.

(4) Studie utförd av TNS Sofres 2008 på de 6 främsta europeiska marknaderna.

(5) Tekniska godkännanden erhållna fram till 2009 med produktkategorierna:
MICHELIN Pilot, MICHELIN Primacy och MICHELIN Latitude.
  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader