Sverige

GRUNDLÄGGANDE OM DÄCK

Däcket: en teknologisk skatt

Michelin 18 May 2010

Technology

De flesta är inte så intresserade av däcket, men vid närmare inspektion kan du se dess teknologiska under.

Denna teknologi hjälper dig att koppla dig samman med vägen medan du kör. De ger grepp, förmedlar acceleration och inbromsning samt ger dig god komfort.

Trots de olika kraven - bra grepp och lång livslängd - kompromissar MICHELIN aldrig när vi utvecklar nya däck.            

Ett däck består av upp till 200 komponenter. Vissa av dessa spelar en viktig roll i säkerhet, bränslebesparingar och prestanda. Andra ger nya egenskaper som respekterar miljön.

Teknologin bakom MICHELIN ENERGY™ Saver

20% av en bils bränsleförbrukning förbrukas av däcken.

MICHELIN ENERGYTM Saver är byggt för dig. Dess teknologi är utformad för att minska rullmotståndet och minska bränsleförbrukning samt CO2-utstläpp(1).

Den senaste tekniken ger hög prestanda

MICHELIN ENERGYTM Saver förbrukar mindre bränsle och ger god säkerhet i vått väglag. Det beror delvis på den nya gummiblandningen som är 100% silikabaserad. Kimrök har delvis ersatts med silika och 1992 kunde Michelin lansera den första generationen "gröna" däck med lägre bränsleförbrukning. Sedan lanseringen har Michelin sålt 570 miljoner gröna däck i hela världen.

De har redan sparat 11,3 miljarder liter bränsle och minskat CO2-utsläppen med 28,5 miljoner ton(2)

Idag använder MICHELIN ENERGYTM Saver den senaste generationen silika, som nästan helt har ersatt kimrök.

Säkrare på våta vägar tack vare Durable Security Compound (DSC).

DSC är en ny ingrediens i gummiblandningen. Fri från HA-oljor (i linje med EU-direktivet från januari 2010) och med en förkortad bromssträcka på våta vägar. DSC säkerställer effektiv inbromsning (Michelin patent) och bibehåller styvheten i däcket under dess livslängd.

Teknologier bakom MICHELIN Pilot Sport 3

MICHELIN Pilot Sport 3 ger dig en sportig körning i alla förhållanden. En mängd teknologier utvecklade från racing ger ett däck som klarar bl.a. våta vägar, styrprecision på torra vägar samt en lång livslängd. För att klara detta är däcket byggt med unika och avancerade teknologier som "Green Power Compund", "Anti Surf System" och "Programmed Distortion Tyre Architecture".

Green Power Compound - hög prestanda och energieffektivitet

Den revolutionerande blandningen ger optimalt grepp på våta vägar, längre livslängd och minskad bränsleförbrukning. 18 segrar i Le Mans 24-timmarslopp har gett Michelin en mängd värdefull eko-teknologisk data.

Green Compound

Anti Surf System: optimalt grepp på våta vägar

När det är djupt vatten på vägarna lider många däck av risken för vattenplaning. Nu kan du köra igenom pölarna med optimalt grepp tack vare en specialformad däckskuldra som evakuerar stora mängder vatten.

 

Programmed Distortion Tyre Architecture: förbättrad styrprecision och ökad livslängd

Styrprecision och andra köregenskaper är direkt kopplade till gummits temperatur och de deformationer som uppstår. MICHELIN Pilot Sport 3 har teknologi som håller temperaturen på optimal nivå i alla omständigheter. Vid låga hastigheter värms däcket upp snabbt för att bli flexibelt och bra fäste. Vid höga hastigheter blir det styvare för att förhindra ytterligare temperaturökningar.

Michelin introducerar GREEN X för första gången på ett sportdäck

Allt sammantaget levererar MICHELIN Pilot Sport 3 högre säkerhet och bättre köregenskaper samtidigt som det respekterar miljön. För att bevisa denna energieffektivitet har Michelin satt GREEN X-symbolen på däcket.

 

Green X

MICHELINS vinterteknologier

MICHELINs vinterteknologier för din säkerhet.

OPTIMISED RUBBER COMPOUNDS

Helio Compound

Gummiblandningen innehåller solrosolja som hjälper däcket att fortsätta vara mjukt vid temperaturer under 7 grader. Den här innovationen ger kortare bromssträcka och grepp på våta och snöiga vägar.

Skräddarsydda däckmönster

StabiliGrip

För bättre grepp och stabilitet kombinerar StabiliGrip två olika typer av sajpningar. Det ger bättre grepp och stabilitet i snö samt bättre prestanda i höga hastigheter.

MICHELIN VTS-lameller

Den här teknologin är baserad på en innovativ däckstruktur: asymmetriskt däckmönster och olika sajpningar som ger bättre grepp på snöklädda underlag. Det ger också bra väggrepp tack vare en bredare greppyta i snön och förbättrad prestanda i höga hastigheter.
(1) I genomsnitt jämfört med de främsta konkurrenterna. Tester av förbrukning och rullningsmotstånd utförda av TÜV SÜD Automotive 2008 och 2009 samt av DEKRA Test Center 2009 på dimensionerna 195/65 R 15 H och 205/55 R 16 V. Minskningar i CO2-utsläpp skapas med den minskade bränsleförbrukningen.

(2) Uträkningsmetod finns på hemsidan http://www.michelin-green-meter.com, siffror från 01/06/200
  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader