Sverige

DÄCKVÅRD

Vattenplaning är en mycket påtaglig men ändå osynlig fara

Michelin 23 Jun 2011

Vattenplaning är en mycket påtaglig men ändå osynlig fara

Vattenplaning uppstår när vattnet mellan däcken och vägbanan inte trängs undan. Då byggs istället en våg upp framför däcken tills vattnets tryck blir högre än däckens tryck, vilket leder till att däcken tappar kontakten med vägbanan. När väggreppet upphör tappar bilen kontakten med vägen och kan inte reagera på förarens manövrar som styrning, bromsning eller acceleration. Föraren tappar kontrollen över fordonet och bilen börjar kana eller sladda. Då kan en farlig situation uppstå.

Hur kan man förebygga eller minska risken för vattenplaning?

Kontrollera regelbundet däcken och däcktrycket. För lågt däcktryck ökar kraftigt risken för vattenplaning. Om däcktrycket är 30 % under rekommenderat tryck ökar risken för vattenplaning kraftigt.

Kontrollera slitaget och däckmönstret. Ju större mönsterdjup däcken har, desto mer vatten kan det trycka undan och därmed minskar risken för vattenplaning.

Sänk farten. Det är särskilt viktigt att sänka farten när du närmar dig större vattenansamlingar.

Varför uppstår vattenplaning?


Om det är för mycket vatten på vägen kan det leda till att bilen tappar kontakten med vägbanan. Ett däck som kör relativt snabbt över en vattendränkt yta, skjuter en liten vall av vatten framför sig. När slitbanan kommer i kontakt med vattnet framför däcket, stiger trycket i vattnet. Om trycket i vattnet blir högre än medeltrycket i däcket mot vägbanan, kan däcket inte längre trycka undan vattnet och det lyfter då från vägbanan. Ju djupare vatten och ju högre hastighet, desto mer förstärks den här effekten och kan till slut allvarligt försämra väghållningen. Om däcket ska fungera ordentligt på våt vägbana måste det kunna sprida vattnet för att på så sätt ha torr kontakt med vägbanan.

Förhållandet mönsterdjup - vatten

Som tur är kan de flesta vattenplaningsincidenter förebyggas med rätt mönsterutformning och genom formen på kontaktytan. När mönsterdjupet minskar, minskar också dess förmåga att stå emot vattenplaning. Ju djupare vatten, desto snabbare förlorar du väggreppet.

Anti Surf-system: bästa våtgrepp


När det är mycket vatten på vägbanan kan de flesta däck råka ut för vattenplaning. Tack vare Michelin-teknik som Anti Surf System har du nu mycket större chans att köra igenom vattenansamlingar med bibehållet optimalt väggrepp. Systemet finns på däck som MICHELIN Pilot Sport 3 och ger optimal effekt på våt vägbana. Den nya utformningen av däckskuldran på MICHELIN Pilot Sport 3 gör att däcket skär igenom vattnet och fördröjer vattenplaningen utan att minska den totala kontaktytan mot vägen.

Dina senast lästa artiklar

Det finns inga senast lästa artiklar

  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader