Sverige

DÄCKVÅRD

När ska jag kontrollera min hjulinställning?

Michelin 17 Jan 2011

När ska jag kontrollera min hjulinställning?

Om du märker att din bil "drar" till vänster eller höger när du släpper taget om ratten, så behöver du kontrollera din hjulinställning. Då kontaktar då en fackman som gör en fyrhjulskontroll och justering. Om din bil inte har korrekt inställning så kan det orsaka onödigt slitage av däcken.

Låt alltid en fackman kontrollera hjulinställningen när:

  • Du har kört på någonting
  • Du märker att däcken slits onormalt och/eller ojämnt
  • Du upplever problem i styrningen
  • Ditt fordon "drar" åt ena hållet
  • Ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng
  • Ratten inte är "rak" när du kör rakt fram
  • Du köper en ny uppsättning däck och vill maximera livslängden
  • Du byter ut stötdämpare eller styrkomponenter

Varför är hjulinställningen så viktig?

Hjulinställningen kan påverka slitaget på däcken. Den normala inställningen på de flesta fordon är utformad för att att minimera slitage och maximera komforten. Dessutom ger det längre livslängd och gör att du får ut maximal prestanda samt minskar bränsleförbrukningen. Sist men inte minst förbättras styrresponsen och därmed trafiksäkerheten.

Hjulinställning kontra balansering?

Många blir förvirrade när man pratar om hjulinställning och balansering. Det är två helt skilda saker. Hjulinställning innebär att man justerar vinklarna på hjulen så att de står vinkelrätt mot marken och parallellt mot varandra. Balansering innebär att hjulen kan rotera utan att de börjar vibrera vid vissa hastigheter.

Varför uppstår felaktig hjulinställning?

Det är relativt sällsynt men när man kör på en trottarkant eller i ett hål i vägen kan hjulinställningen skadas. Det leder till onödigt slitage som kan påverka däckets köregenskaper. I slutändan kommer det att innebära att du måste byta däck tidigare än du hade tänkt.

Det krävs bara en lite felaktig hjulinställning för att det skall orsaka problem

Syftet med hjulinställning är att ge maximal väghållning och livslängd för däcken.

Huvudorsakerna för att göra en hjulinställning är att:

Hur lång tid tar det att göra en korrekt hjulinställning och vad kostar det?

De flesta hjulinställningar kan göras på 30 minuter. Använd Michelin tjänst "Hitta återförsäljare" för att hitta närmaste servicecenter. Där hittar du en fackman som kan ditt fordons unika inställningar. Trots att uttryck som "toe in", "toe out" och "camber-vinkel" är hjulinställning inte hjärnkirurgi utan en tämligen enkel åtgärd.

Hur fungerar hjulinställningen?

Den fungerar så att hjulens vinklar justeras för korrekt toe in och camber. De tre huvudjusteringarna som görs är camber-vinkel, caster och toe.

Camber-vinkel

Camber är hjulets vinkel när man ser fordonet rakt framifrån. Om vinkeln är för stor uppstår onormalt slitage.

  • Positiv camber är när hjulets övre del lutar bort från bilen. För stor vinkel gör att hjulen slits på den yttre sidan.
  • Negativ camber är när hjulets övre del lutar inåt bilen. För stor vinkel gör att däcken slits på insidan.

Camber-vinkeln är utformad för att fordonet ska hålla hjulen platt mot marken när man svänger. Om det är för stor skillnad mellan camber-vinkeln på framhjulen kommer fordonet att "dra" åt det ena hållet.

Toe

"Toe" är skillnaden i avstånd mellan däckens främre och bakre del. "Toe"-inställningar påverkar bilens egenskaper i svängar.

  • "Toe-in" är när däckets främre delar pekar inåt vilket ger understyrning i kurvor. Om "toe-in" är för för stor kommer mönstret att slitas fortare på ytterkanten.
  • "Toe-out" är när däckets främre delar pekar utåt vilket ger överstyrning i kurvor. Vid alltför stor "toe-out" kommer slitage att ske först på innerkanten. Det här kallas för "toe-slitage"och den kan du känna om du drar handen tvärs över slitbanan.

Dina senast lästa artiklar

Det finns inga senast lästa artiklar

  • Personbil
  • 4x4 / suv
  • Lätt lastbil
Loader